JUSS OG SAMFUNN

Simula-forsker forklarer IT-sprekkrapporten

Overskridelsene i offentlige IT-prosjekter skyldes dårlig involvering og oppfølging, mener Magne Jørgensen.

11. mars 2004 - 08:54

I går ble forskere i Simula Research Laboratory innkalt til et møte i Næringsdepartementet for å orientere om påståtte milliardoverskridelser i IT-prosjekter i offentlig sektor. Forklaringen ble gjort mot eKontakt-gruppen som består av IT-kyndige embedsmenn fra en rekke departementer.

Rapporten fra Simula ble ferdigstilt i fjor høst og bygger på data fra 18 IKT- leverandørers synspunkter i tillegg til lignende undersøkelser i England og OECD-rapporter.

IT-prosjekter i det offentlige sprekker ifølge rapporten med gjennomsnittlig 67 prosent i forhold til budsjett. Det koster skattebetalerne mellom to og fire milliarder kroner i året. En rekke ledere i den norske IT-bransjen har stilt seg undrende til denne konklusjonen, blant dem Endre Rangnes i EDB Business Partner, Per Bakseter i TietoEnator, og Andreas Rømming i Accenture. Også IDC-analytiker Nils Molin har uttalt seg kritisk.

    Les også:

Forsker Magne Jørgensen i Simula forsvarer undersøkelsen.

- Vi ser at det er en rekke fellestrekk som går igjen i rapportene vi har gransket fra IKT-leverandørene. Disse samsvarer med lignende undersøkelser i andre land. Ofte er det økonomi som er utslagsgivende for hvilken leverandør det offentlige velger. Et billig alternativ kan gå på bekostning av kompetanse hos leverandøren, sier Jørgensen.

Simula ønsker å forfølge denne diskusjonen og skal framlegge rapporten under en felles konferanse i Japan for forskere over hele verden. Konferansen PROFES ("International Conference on Product Focus Software Process Improvement") vil gå av stabelen i april, og Jørgensen forventer stor interesse for temaet.

Rapporten peker på disse punktene som svakheter i offentlige prosjekter:

  • Svak kravspesifikasjon.
  • Vanskelig anbudsprosess i offentlige prosjekter.
  • Liten deltakelse fra kunden i beslutninger under veis.
  • Umodent og manglende ressurser.
  • Mangelfull spesifikasjon.
  • Liten nærhet mellom leverandør og offentlig.
  • For lange beslutningsprosesser.

Beslutninger i offentlige må gjerne gjennom flere ledd og kan bære preg av byråkrati som kan forsinke viktige beslutninger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

At kunden er umoden kan gjenspeiles i usikkerhet rundt IT-utvikling og risikoforståelse for IT-systemer. En stor feil er at kunden ikke setter av nok tid som igjen øker risikoen, testing og IT-utvikling.

- De som lykkes best er kunder som har vært med på statusmøter hos leverandører og gitt råd og innspill hele tiden underveis, sier Magne Jørgensen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra