I går ble forskere i Simula Research Laboratory innkalt til et møte i Næringsdepartementet for å orientere om påståtte milliardoverskridelser i IT-prosjekter i offentlig sektor. Forklaringen ble gjort mot eKontakt-gruppen som består av IT-kyndige embedsmenn fra en rekke departementer.
Rapporten fra Simula ble ferdigstilt i fjor høst og bygger på data fra 18 IKT- leverandørers synspunkter i tillegg til lignende undersøkelser i England og OECD-rapporter.
IT-prosjekter i det offentlige sprekker ifølge rapporten med gjennomsnittlig 67 prosent i forhold til budsjett. Det koster skattebetalerne mellom to og fire milliarder kroner i året. En rekke ledere i den norske IT-bransjen har stilt seg undrende til denne konklusjonen, blant dem Endre Rangnes i EDB Business Partner, Per Bakseter i TietoEnator, og Andreas Rømming i Accenture. Også IDC-analytiker Nils Molin har uttalt seg kritisk.
Les også:
- [28.06.2004] Lover å sette fart på IT i det offentlige
- [28.06.2004] Felles portal for alle offentlige tjenester
- [30.03.2004] IT-sprekk skyldes urealistiske kunder
- [05.03.2004] Håper fortsatt på høyskole til IT Fornebu
- [04.03.2004] Bransjetopper tror ikke på katastrofetall
- [04.03.2004] IT-sprekk på 25 milliarder
Forsker Magne Jørgensen i Simula forsvarer undersøkelsen.
- Vi ser at det er en rekke fellestrekk som går igjen i rapportene vi har gransket fra IKT-leverandørene. Disse samsvarer med lignende undersøkelser i andre land. Ofte er det økonomi som er utslagsgivende for hvilken leverandør det offentlige velger. Et billig alternativ kan gå på bekostning av kompetanse hos leverandøren, sier Jørgensen.
Simula ønsker å forfølge denne diskusjonen og skal framlegge rapporten under en felles konferanse i Japan for forskere over hele verden. Konferansen PROFES ("International Conference on Product Focus Software Process Improvement") vil gå av stabelen i april, og Jørgensen forventer stor interesse for temaet.
Rapporten peker på disse punktene som svakheter i offentlige prosjekter:
- Svak kravspesifikasjon.
- Vanskelig anbudsprosess i offentlige prosjekter.
- Liten deltakelse fra kunden i beslutninger under veis.
- Umodent og manglende ressurser.
- Mangelfull spesifikasjon.
- Liten nærhet mellom leverandør og offentlig.
- For lange beslutningsprosesser.
Beslutninger i offentlige må gjerne gjennom flere ledd og kan bære preg av byråkrati som kan forsinke viktige beslutninger.
At kunden er umoden kan gjenspeiles i usikkerhet rundt IT-utvikling og risikoforståelse for IT-systemer. En stor feil er at kunden ikke setter av nok tid som igjen øker risikoen, testing og IT-utvikling.
- De som lykkes best er kunder som har vært med på statusmøter hos leverandører og gitt råd og innspill hele tiden underveis, sier Magne Jørgensen.