Svært mange har tatt i bruk spam-filtere i et forsøk på å bremse flommen av reklame-epost.
Det finnes mange løsninger, blant annet den som følger med i Microsoft Outlook 2003, men til felles har de at de ikke er perfekte. Filtrering på avsender-adresser og ord i emne og innhold stopper mye, men som mange erfarer sniker noe seg likevel forbi.
Det har hittil vært størst fokus på hvor stor del av reklame-flommen systemet har klart å stoppe, men ikke så mange har studert den andre siden av systemene - hvor mye ønsket epost ryker med i samme utsortering.
Det amerikanske epost-selskapet Return Path har gjort målinger som viser at nå går så mye som 19 prosent går tapt. Dette er et økning fra tilsvarende undersøkelse i 2002 på 3,7 prosent. Mye går tapt i server-baserte spam-filtere og mye havner - ulest - i spam-mappene til brukerens epost-program.
Heldigvis er trolig tallene for norske brukere bedre - spam-filtere er laget stor sett for å bremse engelsk epost og kaster nok derfor lite norske, ønskede meldinger. Men mottar du eller sender mye epost på engelsk, vil spam-filternes lave presisjon ramme deg.