En lang rekke store IT-selskaper planlegger oppkjøp i Norge. Dette øker presset og kanskje prisen på de ganske få mulig oppkjøpskandidatene som finnes i Norge.
I løpet av høsten har både WM-data, HP, TietoEnator og EDB Business Partner sagt de ønsker å kjøpe seg større. Posten nekter for at de vurderer å selge Ergo Group og dermed er it-avdelingen Hydro skal skille ut - Hydro IT, en av de få mulige kandidater.
Det er kanskje denne situasjonen som har fått WM-data til spesifisere sine planer. I et intervju med den svenske næringslivsavisen Dagens Industri, sier WM-data-sjef Crister Stjernfelt at han ønsker å kjøpe et eller flere mellomstore selskaper i Norge.
WM-data har kontorer i de fire nordiske landene, men 65 prosent av omsetningen er i Sverige4. WM-data handlet først i Finland der selskapet kjøpte opp Novo med 2500 ansatte.
Nå er turen kommet til Norge, for her er WM-data små i forhold til IBM og EDB. Omsetningen ligger på 400-500 millioner kroner i året.
Motivasjonen for oppkjøpene ble styrket da WM-data mistet to av de største outsourcingskontraktene som vil dukke opp i årene fremover. HP stakk av med både Nokia og Ericsson. Stjernfeldt er derfor blitt enda sikrere på at han bør bli større.
Sent på 90-tallet sa WM-data at planen var en omsetning på 15 milliarder svenske kroner i 2001. Det ble det ikke noe av, men nå sier Stjernfelt at "10 milliarder svenske kroner ikke er et urimlig mål i løpet av noen år"
- Man ønsker å styrke de andre nordiske bena. Dette har vi nå gjort i Finland, sier Tor Malmo, WM-data-sjef i Norge, til digi.no.
- I løpet av et år ønsker vi å ha gjort noen oppkjøp. Vi har kartlagt hele markedet, og vi ser på både små og store, sier Malmo.
digi.no påpeker at det ikke finnes så mange store og påpeker at Hydro IT er en av de få mulighetene, men Malmo vil ikke kommentere denne muligheten. Han vil heller ikke kommentere andre mellomstore kandidater som Norsk Datasenter i Moss.
- Vi ser også at det finnes en rekke mindre nisjeselskaper som kan komplettere oss, men de vil ikke gi oss noen stor omsetningsvekst, sier WM-data-sjefen.