NextGenTel doblet omsetning til 297,5 millioner i forhold til 147,5 året før og endte opp på et resultat før skatt på - 76,1 millioner kroner.
Selskapet tror på en vekst i det norske markedet på mellom 175-200.000 nye DSL-linjer i 2004. I fjor er veksten anslått til å ha vært 140-150.000. Bare for noen få uker siden vant NextGenTel kontrakten mot Statoil som eneleverandør av bredbånd med opptil 6.000 ansatte.
- ADSL spås en raskere vekst enn ISDN som fra 1995 til 2003 vokste fra 0 til 800.000. abonnementer. Dette gir en indikasjon på hva vi også kan forvente av vekst framover, sier markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel til digi.no.
Kundemassen har nærmest doblet det siste året og økt fra 35.000 i 2002 til 66.000 ved utgangen av januar. Men dette har også skapt store problemer. Faktisk opp til flere timers ventetid på supporttelefon fra nye kunder som skal knytte seg opp til NextGenTels bredbånd.
- Vi må bare konstatere at det dessverre har tatt uforholdsmessig lang tid for våre nye kunder, men vi har nå fått en supporttjeneste som i snitt skal håndtere samtaler innen 10 minutter, sier Morten Ågnes.
90 prosent av NextGenTels kunder er private, mens det foreløpig bare er 7.000 bedriftskunder. Bredbåndsselskapet har til nå tilbudt ADSL- og SHDSL-løsninger for bedrifter med minst 1 Mb/s i båndbredde. Nå lanserer selskapet to rimeligere tjenester med lavere båndbredde, og ønsker å gå mer aggressivt ut mot bedriftsmarkedet.
Det er spesielt små bedrifter NextGenTel er tent på.
- Av 150.000 bedrifter i Norge har de aller fleste under 10 ansatte. Vår ADSL og SHDSL-løsninger passer godt inn i den type bedrifter, framholder Ågnes.
De nye løsningene fra NextGenTel tilbyr symmetrisk bredbånd for under tusen kroner i måneden. Den nye ADSL- og SHDSL-løsningen har en nedlastingshastighet på 512 kb/s. Opplastingshastigheten for det nye ADSL-abonnementet - Bravo 500 - er på 256 kb/s, mens opplastingshastigheten til SHDSL-løsningen selvfølgelig er den samme som nedlastingshastigheten, 512 kb/s.
Med ett års kontraktstid vil ADSL-løsningen koste 595 kroner i måneden, mens bedriftene må ut med 895 kroner i måneden for SHDSL-løsningen. Prisene er eksklusiv mva.
- SHDSL er den godkjente symmetriske standarden innenfor xDSL-basert bredbånd, og xDSL-basert bredbånd erstatter nå stadig oftere andre kommunikasjonsteknologier som Frame Relay, x.25, leide linjer og ISDN på grunn av den gode kombinasjonen av driftsstabilitet og lave kostnader", sier NextGenTels informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes.
Ågnes forventer at disse produktene i den nedre delen av båndbreddeskalaen, sammen med tidligere lanserte produkter som VPN og automatiserte hosting-tjenester, vil øke selskapets konkurransekraft.
NextGenTel er også nå i hyppige møter med innholdsleverandører for å diskutere tjenester som WebTV og video på forespørsel. Med 1,5 Mb/s linje kan kunder få god kvalitet på filmer, fotballkamper og andre spesielle sendinger på tv.
Foreløpig har NextGenTel bare rundt 100 filmer, blant annet har de sikret seg rettigheten til Ringenes Herre. Det koster brukeren mellom 35 og 40 kroner å leie film og fortjenesten skal fordeles mellom filmindustrien i Hollywood, Svenska Film Bonnier og NextGenTel.
- Denne tjenesten er bare i startgropa og vi må nok ha et stort antall kunder for å kunne tjene penger, men det kommer, ler Morten Ågnes.
NextGenTel leier kobberlinjen av Telenor og må ut med flere titalls millioner kroner i årlig leie. NextGenTel har valgt å bygge ut i de mest folketunge strøk og har i dag 160 sentraler bundet sammen i et fibernett og leier overføring på fiber mellom sentralene i byene fra blant annet Telenor, Banetele og Song
NextGenTel har i dag 140 ansatte og hovedkontor i Bergen.