En fersk undersøkelse blant 3.000 kunder på Braathens nettsted viser at kvinneandelen har økt med 13 prosentpoeng siden forrige undersøkelse i desember 2002. Av de spurte var 54 prosent kvinner. Braathens selger flybilletter for nærmere 100 millioner kroner i måneden over Internett.
I løpet av kort tid har Braathens hatt en tredobling av salget på Internett, og forventer en nettstedsomsetning på mer enn én milliard kroner i 2004. Den totale internettandelen av solgte reiser ligger nå på 25 prosent
– Internett har blitt en attraktiv kanal som genererer mye trafikk. Dette merker vi ikke minst på annonsering. Mens annonsører tidligere kunne vente et par dager før for å bestille populære annonseplasser, må de nå bestille tre til fire måneder i forveien for å få den riktige plassering, forteller markedskoordinator Gine Skei fra Braathens Internett.
Og den økte trafikken kan Braathens i sterk grad takke kvinnene for. De avgjør innkjøp av feriereiser og feriemål, slår Skei og internettkonsulent Mona Lorenzi i Braathens Internett fast.
I løpet av det siste året har Braathens åpnet flere nye ruter til typiske familieferiemål i Sør-Europa. 45 prosent av billettene til disse reisemålene selges i dag over www.braathens.no. Den høye andelen kvinner blant kundene antyder nettopp hvem som handler feriereiser i familien. Til sammenligning utgjorde menn 59 prosent av respondentene i den forrige undersøkelsen til Braathens Internett.
Braathens forbedrer stadig bestillingsløsningen på Internett.
- Det skal være enkelt å finne den laveste prisen, enten det gjelder en spesifikk dag eller innenfor en periode, sier Lorenzi.
Selskapet har innledet samarbeid med rimelige tilbydere av hotell og leiebil, slik at kundene også kan få dekket slike behov over nettstedet.