På fire år har Skandiabanken ervervet 230.000 bankkunder. Dette til tross for dårlig rykte på nedetider og frustrerte kunder. En fersk meningsmåling av Norsk Kundebarometer viser at Skandiabanken fortsatt har de mest fornøyde kundene i bankbransjen. Med 78,7 poeng ligger SkandiaBanken langt foran de neste bankene.
Men teknologien er ikke stabil. Senest på fredag ble opptil 10 prosent av kundene rammet av nedetid som følge av en innstillingsfeil på en av nettbankens webservere. Nedetiden varte i nesten to døgn før feilen ble rettet opp. Mandag kveld 8. desember var nettbanken nede hele kvelden på grunn av databaseproblemer.
Les også:
- [25.03.2004] Nettbank-problemer nå rettet
- [25.03.2004] Skandiabanken utilgjengelig for mange
- [09.12.2003] Databaseproblem slo ut Skandiabanken
- [22.09.2003] Bankene må forbedre sine nettbanker
- Det er beklagelig at slikt skjer, og vi ønsker ikke at dette skal gjenta seg. Vi kjører nå kontinuerlige overvåkinger av serverne for å være proaktiv og være i forkant for å hindre at nedetid skjer, sier rådgiver på salg og kommunikasjon i Skandiabanken, Andris Hamre.
Han forteller at februarmåned hadde tilnærmet 97 prosent oppetid.
- Dette er bra, men ikke godt nok. Nå jobber vi for å en garantert 100 prosent oppetid, sier Hamre.
- Det å ha en så fornøyd og lojal kundemasse gjør oss ydmyke. Vi har en svært liten kundeflukt og fortsatt en god tilstrømning av nye kunder fra de andre bankene, sier leder i SkandiaBanken Øyvind Thomassen i en kommentar til resultatene fra Norsk Kundebarometer.
Skandiabanken er kåret til best i bankbransjen for tredje år på rad. Med cirka to millioner kontakter hver måned betyr det at banken møter hver kunde i gjennomsnitt hver tredje dag.
- Vi er veldig klare over at ikke alle er like fornøyd hele tiden, derfor bruker vi de løpende tilbakemeldingene vi får fra kundene aktivt i det utviklingsarbeidet vi gjør, sier Thomassen.
For å få en bredere oversikt over hvordan stemningen er i kundemassen gjennomfører Skandiabanken et samarbeid med Norsk Kundebarometer der en detaljert modell ligger til grunn for kundeundersøkelsen.
- Vi er svært fornøyd med vårt samarbeid med og opplever at deres modell gir oss god styringsinformasjon i forhold til hvor vi bør sette inn innsats og ressurser, sier Thomassen.