Søketjenesten Google kunngjorde i går at de vil lansere en egen gratis e-posttjeneste under navnet Gmail. Tjenesten vil i første omgang tilbys noen få utvalgte prøvebrukere. Det er ikke oppgitt noen dato for når tilbudet vil gjøres allment tilgjengelig.
Google vil gjøre noe mer enn bare å tilby enda en gratis webbasert e-posttjeneste. Ifølge en pressemelding vil Gmail tilby egenskaper som frigjør brukeren fra alle de irriterende – og ofte utålelige – begrensningene hos MSN Hotmail og andre konkurrenter.
En av begrensningene Google vil oppheve, gjelder lagringskapasitet. Gmail vil tilby hver bruker en hel gigabyte. Dagens tilbud om gratis e-post har en typisk grense på fire til ti megabyte per bruker. Utveksler man bilder og illustrerte dokumenter, skal det ikke mer enn noen titalls e-post for å bryte denne grensen.
Med så mye oppbevaring kan det være vanskelig å finne tilbake til bestemte meldinger man har sent eller mottatt. Gmail vil løse dette ved å gjøre e-postlageret søkbart. Søkingen skal gjøres så rask at Gmail vil oppheve behovet for å organisere alle meldinger i egne mapper. I stedet vil den primære måten å organisere meldinger på, være i form av «samtaler», det vil si at man viser meldingene relatert til hvilke andre meldinger de besvarer.
Videre vil Gmail også tilby automatisk spamfilter.
Gmail kommer egentlig ikke uventet. Både Yahoo! og Microsoft har lenge tilbudt både gratis søk og gratis e-post. Ifølge New York Times har Yahoo! 39,9 millioner e-postbrukere mot 34,4 millioner for Microsoft. Yahoo! var lenge en av kundene på Googles søkemotor, men har nettopp byttet den ut med søkemotoren til sin nylig ervervede datter Overture.
AOL har hittil vært en viktig partner for Google. Det er mulig at Gmail vil få AOL til å oppfatte Google som mer av en konkurrent.