FORBRUKERTEKNOLOGI

Sun sikter Java-PC på forbrukere

I den amerikanske Walmart-kjeden selger Sun billig-PC-er forhåndslastet med Java Desktop System.

2. apr. 2004 - 14:32

31. mars begynte den amerikanske butikkjeden å selge billig-PC-er av merke Microtel, forhåndslastet med Java Desktop System, en applikasjonspakke Sun i hovedsak henter fra åpen kildekodebevegelsen, og som utgjør selskapets alternativ til Windows-PC-er med Microsoft Office.

Det er snakk om tre modeller fra 248 dollar (1700 kroner) og oppover, med AMD eller Intel-prosessor. Operativsystemet er Linux.

Hovedideen med Java Desktop System er å tilby bedrifter en standard applikasjonspakke for PC-er, tilpasset Suns standard pakke med programvareinfrastruktur for bedrifter. Lisensieringen er forenklet, til en fast årsavgift per bruker per pakke, med rabatt for kunder som velger både klient- og serverpakken. Avgiften gjelder i hovedsak support, siden særlig klientpakken består i hovedsak av gratis programvare. Ifølge Suns programvaresjef Jonathan Schwartz brukes Java-PC-er av 146.000 ansatte i 100 selskaper.

I fattige land kan markedet for billige Java-PC-er være svært lovende. I Kina fikk Sun i november i fjor en kontrakt som kan innebære salg av 200 millioner Java-PC-er. Microsoft har reagert med blant å tilby store rabatter på Windows og Office på svært lokale språk i land som Thailand og Malaysia.

    Les også:

Salget av Java-PC-er til forbrukere har til hensikt å befeste Java som varemerke blant forbrukere, og skape gjenkjennelse når de ser Java på forskjellige typer apparater, som mobiltelefoner og PDA-er. Sun har også sikret seg avtaler med en rekke leverandører, blant dem Apple, Dell, HP og Toshiba, som forhåndsinstallerer Suns Java virtuelle maskin på sine PC-er.

Forbrukerbevisstheten om Java skal videre innprentes amerikanerne gjennom en serie på 60 nye tv-reklamer som handler om «dette kan Java gjøre for deg».

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.