31. mars begynte den amerikanske butikkjeden å selge billig-PC-er av merke Microtel, forhåndslastet med Java Desktop System, en applikasjonspakke Sun i hovedsak henter fra åpen kildekodebevegelsen, og som utgjør selskapets alternativ til Windows-PC-er med Microsoft Office.
Det er snakk om tre modeller fra 248 dollar (1700 kroner) og oppover, med AMD eller Intel-prosessor. Operativsystemet er Linux.
Hovedideen med Java Desktop System er å tilby bedrifter en standard applikasjonspakke for PC-er, tilpasset Suns standard pakke med programvareinfrastruktur for bedrifter. Lisensieringen er forenklet, til en fast årsavgift per bruker per pakke, med rabatt for kunder som velger både klient- og serverpakken. Avgiften gjelder i hovedsak support, siden særlig klientpakken består i hovedsak av gratis programvare. Ifølge Suns programvaresjef Jonathan Schwartz brukes Java-PC-er av 146.000 ansatte i 100 selskaper.
I fattige land kan markedet for billige Java-PC-er være svært lovende. I Kina fikk Sun i november i fjor en kontrakt som kan innebære salg av 200 millioner Java-PC-er. Microsoft har reagert med blant å tilby store rabatter på Windows og Office på svært lokale språk i land som Thailand og Malaysia.
Les også:
- [29.06.2005] Sun legger Linux-klient på is
- [27.08.2004] Britisk helsesektor kjøper Java Desktop
- [07.07.2004] Dell PC med Linux kun i Italia
- [03.06.2004] Sun oppdaterer Java Desktop
- [23.04.2004] Hver femte PC skal kjøre Java Desktop
- [05.04.2004] EU-dommen utløste fred mellom Sun og Microsoft
- [12.03.2004] Malaysia lanserer egen folke-PC
- [10.02.2004] Billig Windows for fattige land
- [19.11.2003] Sun kan selge 200 millioner Linux-PC-er til Kina
Salget av Java-PC-er til forbrukere har til hensikt å befeste Java som varemerke blant forbrukere, og skape gjenkjennelse når de ser Java på forskjellige typer apparater, som mobiltelefoner og PDA-er. Sun har også sikret seg avtaler med en rekke leverandører, blant dem Apple, Dell, HP og Toshiba, som forhåndsinstallerer Suns Java virtuelle maskin på sine PC-er.
Forbrukerbevisstheten om Java skal videre innprentes amerikanerne gjennom en serie på 60 nye tv-reklamer som handler om «dette kan Java gjøre for deg».