Amerikanske personvernaktivister advarer, ifølge Los Angeles Times, mot ordningen i den nye gratis e-posttjenesten til Google, Gmail, som gjør at annonser automatisk tilpasses brukeres interesser slik de gjenspeiles i vedkommendes bruk av tjenesten, det vil si innholdet i meldingene. Gmail ble kunngjort 31. mars som en gratis reklamefinansiert konkurrent til webbaserte gratistjenester som Microsoft (MSN) Hotmail og Yahoo Mail.
Les også:
- [01.04.2014] Gmail er ti år
- [22.06.2006] Google tester annonsesystem mot klikksvindel
- [13.07.2004] Yahoo! kjøper Google-konkurrent
- [09.07.2004] Israelske Walla først ute med gratis 1 GB epost
- [24.06.2004] MSN hotmail oppgraderes kraftig
- [01.04.2004] Google lanserer gratis e-post
På nettstedet til Gmail forklares det at tjenesten ikke tyr til verken poppopp- eller bannerannonser, men forsynes i stedet med «relevante tekstannonser» tilsvarende dem man finner til høyre på skjermen når man får presentert søkeresultater fra Google.
– Tilpasningen av annonser til innhold er en fullt ut automatisert prosess utført av datamaskiner som bruker den samme teknologien som ligger til grunn for programmet Google AdSense. Denne teknologien brukes allerede til å plassere målrettede annonser på tusener av nettsteder over hele web ved raskt å analysere sideinnhold og avgjøre hvilke annonser som er mest relevante. Ingen mennesker leser din e-post for å målrette annonsene, og ikke noe e-postinnhold eller annen informasjon som kan avsløre brukerens identitet gjøres noen gang tilgjengelig for annonsørene, heter det blant annet.
Gmail tilbyr brukerne en hel gigabyte til å lagre e-post. Personvernaktivistene mener den automatiske lesingen krenker brukernes personlige integritet og er svært opprørt over det.
Google-sjef Larry Page sier til Los Angeles Times at han er overrasket over kritikken og at han ikke hadde ventet at slike spørsmål skulle dukke opp.