Microsoft Norge merker både vekst i markedet og større krav fra partnere om spisskompetanse på teknologiske spørsmål og øker staben med 15 nye personer.
Det er primært kompetanseoverføring mot partnere, for å styrke salgsapparatet, som vil være aktuelt. I tillegg skal Microsoft ruste opp den tekniske salgsstøtten.
- Vi har krevende kunder som Statoil og Telenor som forventer at vi ligger i forkant av teknologien, sier HR-direktør Bjørn Hopeland i Microsoft, til digi.no.
Microsoft har med sine 150 ansatte en uttalt partnerstrategi der "our goal is to make Microsoft software the technology of choice for our partners and for them to become more successful by betting on Microsoft".
- Vi ser at det er blitt mer krevende for partnere å nå igjennom. Det er ikke lett, og det ser ikke ut til å bedre seg, framholder Hopeland.
Over 2.000 partnere over hele Norge er med på å oppfylle denne strategien. Fra den lille forhandleren i Kirkenes som selger PC-er eller snekker’n på hjørnet, til de store konsulent- og integrasjonsselskapene som Accenture, VM-Data, HP, Cap Gemini Ernst & Young og Ementor.
Microsoft omsatte i regnskapsåret 2003 for 1,3 milliarder kroner i Norge, der halvparten kommer fra partnere og resten fra store kunder som har direkte serviceavtale med Microsoft.
Microsoft legger opp til en én-til-én relasjon mot de største og viktigste partnere i Norge, som teller rundt 350. De øvrige forhandles gjennom distributører.
- Vår vekst skal i hovedsak skje gjennom partnere, og vi vil fortsette med å ha en konservativ personalpolitikk. Vi har sluppet å nedbemanne, men vi kommer også til å være restriktive med å gjøre storstilte nyansettelser. Vi har tro på at begrensede ressurser tvinger fram kreativiten, forteller Bjørn Hopeland.
I disse dager pågår de såkalte Microsoft-dagene, som tilbyr opplæring både mot kunder og partnere. Microsoft forventer stor pågang etter et slikt landsomfattende arrangement og håper å ha på plass de nyansatte raskt.
Det vil bli lagt stor vekt på teknologikompetanse og systemarkitektur.
I februar kunne digi.no fortelle at Microsoft satte ny rekord på sin kundeturné. I løpet av knappe fire uker hadde mer enn 5.000 IT-ansatte deltatt på Microsoft-dagene, noe som var ny rekord og en tredobling fra deltagertallet fra runden før - i fjor høst.