Nok et selskap kaprer markedsandeler fra Nokia. I første kvartal tok både Samsung og Sony Ericsson en større bit av mobilmarkedet. Nå melder også Motorola, verdens nest største mobilprodusent, om en kraftig vekst.
- Our number one priority was execution, sa Motorola-sjef og styreformann Ed Zander.
Om det var ordet "henrettelse" Motorola-sjefen hadde i tankene er uvisst. Det kunne være nærliggende å tro siden Motorola tok kraftig inn på sin argeste konkurrent Nokia. ("Execution" betyr også iverksetting/sette i gang).
Motorola kan i første kvartal skilte med en salgsvekst i mobildivisjonen på hele 67 prosent i forhold til første kvartal i 2003. Antall solgte mobiltelefoner var på 25,1 millioner enheter, noe som er en økning på 51 prosent. Total salgsvekst i hele Motorola var på 42 prosent.
Les også:
- [29.07.2004] Mobilsalget kraftig opp
- [15.07.2004] Solid salgsvekst for Sony Ericsson
- [29.04.2004] Kraftig fall i Nokias markedsandel
- [20.04.2004] Nokia kanskje ikke lengre størst
- [19.04.2004] Nær dobling for Sony Ericsson
- [16.04.2004] Nokia taper terreng til konkurrenter
- [16.04.2004] Samsung spiser raskt fra Nokia
Det skjer like etter at Nokia rapporterte om svakt mobilsalg rett før helgen. Nokia tapte terreng i første kvartal, mens selskaper som Sony Ericsson, Samsung og nå Motorola tar nye markedsandeler. Det er særlig i Europa Motorola tok markedsandeler, opplyste selskapet.
Nokia fikk en salgsnedgang på to prosent i første kvartal, og veksten i antall solgte mobiltelefoner var lavere enn de andre produsentene. Både Sony Ericsson, Samsung og Motorola kunne skilte med en økning i antall solgte mobiler på over 50 prosent.
Motorola-aksjen steg over 20 prosent på Wall Street etter at de gode tallene ble kjent.