Verdens største mobilprodusent Nokia fikk kraftig slagside i første kvartal. Svakere mobilsalg enn konkurrentene førte til at mobilgiganten tapte store markedsandeler.
Nokia reduserte markedsandelen sin på verdensbasis til 29,2 prosent i første kvartal, ned fra 34,9 prosent samme periode året før.
Det kommer frem i en undersøkelse analysebyrået Strategy Analytics har gjort, ifølge Wall Street Journal.
Det er sterkere konkurranse særlig fra de asiatiske produsentene som gjør seg gjeldende. Det er særlig Samsung og Sony Ericsson som haler innpå, men også Motorola leverte sterke salgstall for første kvartal.
Motorola økte sin markedsandel med èn prosent, opp til 16,5 prosent. Samsung økte også sin andel av markedet med èn prosent til 13,1 prosent, ifølge selskapene.
Nokia selv mener at selskapet ikke har tapt så store markedsandeler som analyseselskapet vil ha det til. Selskapet sa det tapte tre prosentpoeng av markedet i første kvartal, og det estimerer sin andel på 35 prosent av et totalmarked på 128 millioner telefoner i første kvartal.
Financial Times skriver i dag at Nokia nå vil sette i gang en opersjon for å forsvare lederstillingen sin. Ifølge opplysninger fra britiske forhandlere dumper nå Nokia prisene på visse modeller med opp til 25 prosent. Det gjøres for å konkurrere med populære modeller fra Samsung og Sony Ericsson.
Les også:
- [14.10.2004] Ingen store overraskelser fra Nokia
- [29.07.2004] Mobilsalget kraftig opp
- [15.07.2004] Investorene frykter dårlige Nokia-tall
- [08.06.2004] Nokia-salg i fritt fall
- [01.06.2004] Skjebnetid for Nokia
- [26.05.2004] Nokia må justere markedsandel
- [19.05.2004] Nokia-salget kollapser i Sverige
- [26.04.2004] Spår ekstrem vekst for mobilsalget
- [21.04.2004] Knallsalg for Motorola
- [20.04.2004] Nokia kanskje ikke lengre størst
- [19.04.2004] Nær dobling for Sony Ericsson
- [16.04.2004] Samsung spiser raskt fra Nokia
Ifølge Financial Times vil priskuttene gjennomføres i hele verden. Det er de enkleste modellene som vil få de største priskuttene, skriver avisen.
Ifølge Strategy Analytics vokste totalmarkedet for mobiltelefoner med 40 prosent fra første kvartal i fjor til i år. Det tilsvarer 153 millioner flere solgte mobiltelefoner i forhold til samme periode ifjor.
Det er sterkere etterspørsel etter mobiltelefoner med fargeskjerm i vestlige og asiatiske markeder, samt økt etterspørsel etter "vanlige" mobiltelefoner i utviklingsland.