I juni i fjor fikk de 100 største leverandørene til Wal-Mart beskjed om at de måtte forberede seg på å RFID-merke en betydelig andel av sine varer beregnet på utsalgene i Dalls-området innen januar 2005. Prøveprosjektet ble utvidet til å omfatte ytterligere 25 leverandører. Resten må ha sin RFID-merking på plass innen 2006.
Les også:
- [27.04.2004] WLAN for å finne igjen ungene
- [26.04.2004] RFID skal gi bedre internasjonal postgang
- [06.04.2004] Microsoft bygger egen RFID-allianse
- [17.03.2004] RFID-leser integrert i Nokia mobil
- [26.01.2004] Rush av IT-giganter for radiobrikker
- [08.01.2004] Radiomerking starter i år


Utspillet fra Wal-Mart fikk fart på en rekke konkurrenter i både USA og Europa. Blant andre har tyske Metro og britiske Tesco tilsvarende RFID-prosjekter på gang.
RFID-brikker fungerer etter samme prinsipp som norske veibombrikker: De leses elektronisk idet den markede varen passerer. RFID-brikkene inneholder tall etter et standardisert system som åpner for at ikke bare paller og bokser kan merkes, men også hvert eksemplar av hver vare.
I går var en merkedag i Wal-Marts RFID-satsing, i det de første åtte leverandørene leverte RFID-merkede paller og varer til sju utvalgte Wal-Mart-utsalg i Dallas-området, skriver amerikanske aviser.
I første omgang gjelder RFID-merkingen stort sett paller og store kartonger. Unntaket er tre produkter fra Hewlett-Packard, en skanner og to typer fotoskrivere, der RFID-brikken er klebet til kartongen rundt hver vare.
Hensikten med RFID-merkede paller og kartonger er først og fremst å bedre oversikten over hvor varene befinner seg, slik at man unngår situasjoner der utsalgene går tomme og man ikke rekker fram med påfyll før kunden er borte. I dag er tolv prosent av de 2000 mest populære varene utsolgt og utilgjengelige i butikkene på lørdag ettermiddag, da amerikanerne handler mest.
Etter hvert som RFID-merking blir mer utbredt og mer rettet mot enkelteksemplarer eller mindre mengder eksemplarer, håper man på gevinster som redusert svinn, færre produktetterlikninger og enklere tilbakekalling i tilfelle feil.