JUSS OG SAMFUNN

Norge vil ha EU-regler mot spam

Regjeringen har fått positive tilbakemeldinger på et forslag om å innføre EU-regler mot spam.

4. mai 2004 - 14:31

Masseutsendt uanmodet e-postreklame er blitt et betydelig problem for brukere av e-post og Internett. Ifølge ferske anslag gjengitt i Business Week, sendes det ut 15 milliarder spam-meldinger hver dag på verdensbasis.

EU-kommisjonen har derfor vedtatt et direktiv, kjent som kommunikasjonsverndirektivet, for å beskytte enkeltpersoner mot spam.

Nå ønsker også Norge å bli vernet av direktivet og har sendt ut et høringsforslag til 34 instanser.

– Fristen gikk ut i forrige uke og departementet har allerede fått inn 25 innspill, forteller rådgiver Geir Jørgensen i Barne- og familiedepartementet til digi.no.

I Norge er det allerede forbudt å sende e-postreklame til forbrukere uten at de på forhånd har samtykket. Ved å innføre begrepet fysiske personer som er fritt oversatt fra EU-kommisjonens «natural persons», skal flere bli beskyttet mot uønsket elektronisk reklame.

Forslaget innebærer blant annet at arbeidstakere ikke skal motta reklame på jobben.

Det var i fjor sommer EU-kommisjonen vedtok de nye reglene om spam og informasjonskapsler («cookies») som forbyr kommersielle e-postmeldinger.

Høringsforslaget åpner for en utvidelse av markedsføringsloven.

– Markedsføring gjennom e-post medfører både uønsket ressursbruk og ergrelse for mottakerne. Det vil være en stor fordel at det blir like regler på dette området i hele EØS-området, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.

Ved hjelp av e-post kan den som markedsfører, effektivt og målrettet nå svært mange mottakere, samtidig som kostnadene ved utsendelse er lave. For dem som ønsker å markedsføre sine varer og tjenester er dette fordelaktig, og metoden benyttes derfor i økende grad.

I henhold til direktivet foreslås også en regel om unntak fra kravet om forhåndssamtykke ved e-postreklame i etablerte kundeforhold. Forutsetningen er imidlertid at kunden på en enkel og kostnadsfri måte kan frabe seg slik reklame.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Forbrukerombudet er en av høringsinstansene som stiller seg positive til forslaget.

– Vi er svært positive til at direktivet utvider kretsen fra forbrukere til «natural persons» på arbeidsplassen eller organisasjoner. Regelen betyr at det blir lettere for Forbrukerombudet å håndheve klager, sier førstekonsulent Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til digi.no.

Forbrukerombudet har siden høsten 2001 mottatt 86 klager på spam eller e-postreklame.

Elton Haug trekker fram selskapet Fonn AS som en versting som går igjen i klagene. Selskapet selger skrivekurs, kontorrekvisita og tilbyr kurs i data.

I sin innstill til høringsforslaget har Forbrukerombudet bedt om en presisering av lempingen av regelen for personer med etablert kundeforhold. Her tilsier nemlig direktivet at bedrifter ikke trenger å innhente samtykke om å motta tilsvarende tilbud så lenge de har et etablert kundeforhold.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra