Telio har i dag 11.000 kunder, der «noen tusen» allerede er operative og «noen tusen» enten venter på adapter eller er i klargjøring for det.
Målet for Telio er å få 50.000 kunder i år. Det er ikke helt urealistisk, sett i forhold til en rapport fra Norsk Telecom som spår at 400.000 Telenor-kunder vil kutte ut fasttelefoni og gå over til bredbåndstelefoni i løpet av 2005.
– Påsken var lang i år, men vi er i rute som forventet, sier administrerende direktør Rune Strømmen til digi.no.
Innen 2007 skal alle ha bredbånd i Norge, og Telio har satset lanseringen av IP-telefoni til riktig tid. Men prosessen har ikke gått smertefritt. Frustrerte kunder ringer og forteller at de enten ikke har fått adapter eller at de har problemer med konfigurasjonen eller ikke når fram til kundeservice.
Foreløpig er det bare Telio som leverer IP-telefoni, men Telenor truer nå med å kommer etter.
Les også:
- [26.07.2004] Norske Telio roses i utlandet
- [01.06.2004] Telenor holder igjen Telio-kunder
- [29.04.2004] Telenor snur - lover IP-telefoni
- [17.03.2004] Lang kø for å få bredbåndstelefon
- [16.03.2004] Bredbåndstelefonist tror på 50.000 kunder
- [02.03.2004] 6.000 nordmenn har gratis tellerskritt
– Vi snakker om en ny teknologi med mange tusen ferske kunder og et område som hittil har vært ukjent i Norge. Det vil alltid være en viss prosent som ikke er helt fornøyde, men prosentvis er vi overrasket over hvor lav denne kundefrustrasjonen er, forteller Rune Strømmen.
Telio tilbyr adaptere, IP-telefoner og trådløse telefoner. Foreløpig er det bare adaptere som er i tilbudet. Årsaken er at Telio ennå er på testestadiet i valget av en godt egnet bordtelefon, og jobber på spreng for å finne en leverandør som kan leverer funksjonelle telefoner som samtidig er enkle i bruk. Strømmen antyder at tilbudet vil være tilgjengelig før sommerferien.
Det kan være mange årsaker til at nye kunder ikke får teknologien til å fungere. Alt fra at kunden bruker en bredbåndsløsning gjennom universitetet og ikke har fri adgang til Internett, til bredbåndsmodem og rutervarianter med lus eller behov for spesialtilpasset konfigurasjon.
– Dersom våre kunder sliter med slike utfordringer, er det ikke lenger bare «plug and play» og å sette adapteren rett inn i veggen, sier Strømmen.
Tilbudet fra Telio baseres i hovedsak på at kunden selv tar ansvar for sitt lokalnett og internettilknytning. Selskapet har et supportapparat i første og andre linje på opptil 20 personer som skal hjelpe kunden med å komme i gang. Dersom kunden har et gammelt bredbåndsmodem eller ukurant programvare, må kunden selv ta kontakt med sin bredbåndsleverandør for å ordne opp i det.
Telio garanterer at alle som har bestilt adaptere skal nå være i prosess, eller i det minste ha mottatt faktura. Et hundretall som ønsker ip-telefon eller trådløs telefon må vente til sommeren.
– Vi har hatt lengre ventetid enn forventet på teknisk support. Målet nå er at vi skal ha en raskere gjennomsnittelig svartid enn fem minutter på telefon, svartid på e-post fra en til to dager og svartid på teknisk support på noen dager, lover Strømmen.
Han forteller om hyggelige tilbakemeldinger fra studenter som ringer billig fra USA og fra en journalist på internettkafe i Kabul.
– IP-telefoni vil være en klar utfordrer til monopolistene, sier Rune Strømmen som forventer et positivt resultat i 2004 mens andre sitter og teller på knappene.