– Vi har ikke gode nok bevis og forskningsresultater på at elever gjør det bedre på skolene med bruk av IKT, sier professor Sigmund Lieberg ved Universitetet i Oslo.
Brannfakkelen ble kastet ut i forbindelse med den årlige seansen Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) som ble arrangert torsdag med 700 høyskolefolk, undervisningsledere og myndighetspersoner fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).
Konferansen skulle sette fokus mot hva Norge har oppnådd med bruk av IKT i skolene, og åpner seansen med spørsmålet: En milliard kroner kastet bort på IKT i skolen?
- Det er ingenting som tilsier at læringen er blitt bedre ved bruk av IKT i skolene, sier Lieberg som dermed skapte en høy temperatur i salen.
Han mener at så lenge den forskningen som ligger til bunn sponses av penger fra statsbudsjettet, blir det som bukken som passer havresekken og ender opp i et dårlig forskningsresultat.
Konferansen arrangeres for 10. gang i Trondheim og har fokus på IKT i skolene og digital kompetanse. Norge ligger fremdeles langt bak når det gjelder bredbåndsutvikling og innovasjon.
Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) har nå også justert sin ambisiøse femårsplan for IT i skolen. Statssekretær Bjørn Haugstad i UFD sa i februar til digi.no at målet var å bli best i verden på digital kompetanse innen 2008.
Nå er målet blitt justert til å være blant de fremste.
Den femårige planen har følgende fire hovedmål:
- I 2008 skal norske utdanningsinstitusjoner ha tilgang til infrastruktur og tjenester av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og internettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger.
- I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. Alle lærere i og utenfor skoler og universiteter/høgskoler, skal kunne utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i samfunnet.
- I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant fremst verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring.
- I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning, basert på organisasjonsformer som fremmer læring og nyskaping.
Departementet har tidligere hatt ansvar for planene IKT i norsk utdanning 1996–1999 og 2000–2003, som nylig er avsluttet. Selv om ITU ikke lot seg imponere, er Haugstad fornøyd med utviklingen.