Sony, Sony Computer Entertainment og IBM har ifølge Japan Corporate News annonsert planer å utvikle et miljø for produksjon av digitalt innhold, som skal baseres på selskapenes kommende Cell-brikke. Cell er mest kjent den sentrale brikken i en tredje generasjon av Sonys spillmaskin, PlayStation.
Selskapene oppgir at ved å utnytte Cell-brikkens store båndbredde og kraftige flyttallsegenskaper i en parallell prosesseringsarkitektur, forventer selskapene at det Cell-baserte utviklingsmiljøet vil medføre et kvantesprang for innovasjonen innen underholdningsrelaterte bruksområder.
IBM planlegger å utvikle Cell-baserte arbeidsstasjoner for produksjon av digitalt innhold. Sony og SCEI planlegger å lede utviklingen av Cell-baserte driftsmiljøer ved å tilby arkitektur, algoritmer, mellomvare og datastrukturer for verktøyene som behøves for å skape digitalt innhold for film og dataspill.
Selskapene venter å ha en første prototyp av den Cell-baserte arbeidsstasjonen klar i fjerde kvartal av 2004.