KOMMENTARER

Nettbutikker sliter med gamle tabber

Deprimerende mange nettbutikker gjentar de samme tabbene som plaget oss på 90-tallet. Her er noen eksempler:

18. mai 2004 - 11:40

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

E-handel har faktisk tatt av etterhvert, løftet av selskaper som Komplett, Ebay, Amazon, QXL og nettbutikkene til alle mulige handelsselskaper. Men det er ikke alltid takket være geniale datasystemer, sanntidssvar og bedre oversikt enn mennesker kan ha.

Det understreker en surferunde for å leie bil i Hellas i sommer. Først blir man litt irritert, men så går det over tabbene over i underholdning. For veldig mange av barnesykdommene nettbutikkene slet med på 90-tallet dukker opp på bare en kort surferunde. Og dette er nettbutikker til virkelig store selskaper med milliardomsetning.

Her er noen eksempler på banaler utfordringer man skulle tro kunne være historie:

Barnesykdom 1: Nettet gir ikke billigste pris:

Det er ikke så smart at jeg som kunde kan gå til forskjellige nettsider hos samme selskap: Jeg prøvde Holidayautos.com, .no og co.uk. Hele historien om maks effektivitet, transparent informasjon og lavest mulig pris klapper sammen når jeg finner et tilbud til nesten halve prisen på den engelske siden - som eksplisitt lar meg spesifisere at jeg er fra Norge. Hvorfor tvinges jeg ikke først til en norsk side – som i bakgrunnen eventuelt sjekker med den engelske?

Barnesykdom 2: Dårlig brukertesting

Selve designet er dårlig på mange nettbutikker. Det krever for eksempel ikke mye erfaring som nettbrukere å forstå at det er enklere med rullgardiner for å velge dag, måned og år enn å skrive inn datoer - for ulike datoformater skaper rot. Og når du har angitt at du skal leie en bil i juli, kan leveringstidspunkt skyves fremover, du kan ikke levere bilen i mai. Trykker du på ”Se betingelser” i en bookingprosess skal dette sprette opp i et nytt vindu, ikke erstatte alt du har fylt ut så du må begynne på nytt. Dette grenser til ren sabotasje.

Barnesykdom 3: Data som nulles

En annet vanlig tabbe fra nettbutikkenes barndom er å nulle data. Når fyller ut et skjema, hopper frem til en ny side i bookingprosessen og så tilbake, nulles data eller så har siden ”gått ut på dato”. En side jeg var på resatte kalenderen til dagens dato, ikke juli som jeg hadde valgte.

Barnesykdom 4: Velg amerikansk delstat

Et av de store billeieselskapene avkrever deg fremdeles for hvilken amerikansk delstat du bor i, uansett hvilket land du velger. Var Otto Jespersen med i designprosessen? Samme nettside serverte meg ikke en liste over mulige utleiesteder, men ba meg taste inn flyplasskode for hvor jeg ville leie bil. (fks ZGB) Er dette en test for å luke ut mindre kunnskapsrik og dårlige kunder?

Barnesykdom 5: Forskjellige svar.

Du har ikke lyst på forskjellige svar når du spør en datamaskin det samme spørsmålet flere ganger. Det svekker troverdigheten. Når du spør noen av de norske og utenlandske billeie-butikker eid av samme selskap, varierer pris og hvilke biler som er tilgjengelig vilt.

Barnesykdom 6: Sorry, ikke på lager

En nettbutikk skal må ha oppdatert lagerstatus. Du blir sur når du går gjennom en bookingprosess og helt til slutt får vite at du må vente noen dager på bekreftelse om du faktisk får handle eller ikke. Kanskje er prisen faktisk en helt annen?

Barnesykdom 7: Feil produktbeskrivelse

På en liste kan ikke kunden se ditt produkt. Da må du være nøye med å ikke strekke troverdigheten din med feilaktige produktbeskrivelser Når du skriver "minivan", betyr det en stor familiebil. Kunden din blir skuffet når "minivanen" viser seg å være en todørs Fiat Seicento (minner om gamle Fiat Uno).

Dette er noen eksempler. Vi vil gjerne høre din historie om dårlig designede nettbutikker og vanlige tabber. Send dine tips til er@digi.no

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.