Sist fredag kunne digi.no fortelle at det europeiske bredbånd- og internettselskapet Tiscali skal selge den norske delen av virksomheten. Selskapet har over 50.000 kunder i Norge, hvorav rundt 19.000 er ADSL-kunder, samt et par tusen bedriftskunder. Dette er en "godbit" som mange aktører i Norge gjerne vil ha tak i.
Førstemann som offentlig melder sin interesse er sjefen i mobilselskapet Chess. Han bekrefter overfor digi.no at Chess er på veg inn i forhandlinger for å kjøpe Tiscali Norge.
- Vi har hatt et møte med Tiscali tidligere. Nå er vi kun et Chess-tellerskritt unna nye forhandlinger, sier han.
Fra før har Chess nærmere 140.000 mobilkunder i Norge. Kundemassen er bygd opp fra nesten null i løpet av få år. Nå har Chess-sjefen bestemt seg for at han også å tilby bredbånd til kundene sine.
- Vi skal inn i bredbånd. Det er helt bestemt. Det er ingen vei tilbake, sier han.
- Hvor mye vil Chess betale for Tiscali Norge?
- Jeg tror ikke prisen vil være det viktigste diskusjonstemaet. Det er mer formen, premissene og mulighetene for å videre deltakelse fra eiernes side som vil være avgjørende, sier han.
Les også:
- [22.06.2004] Kjempegevinst til BlueCom-gründer
- [22.06.2004] Catch klar for nye oppkjøp
- [28.05.2004] Chess varsler søksmål mot mobilgigant
- [24.05.2004] Chess vil ut i verden med Telenor
- [18.05.2004] Disse vurderer å kjøpe Tiscali Norge
- [10.05.2004] Chess kapret flest kunder
- [13.04.2004] Større pluss for Chess
- [17.03.2004] Ti nye norske IT-selskaper går mot børs
Chess fikk i fjor et overskudd på 28 millioner kroner av en omsetning på 280 millioner kroner. Selskapet har en kontantbeholdning på 30-40 millioner kroner, og det er totalt uten gjeld, ifølge Vollvik. Chess ønsker heller ikke å ta opp lån eller hente inn penger for å finansiere oppkjøp.
Vollvik forteller at Chess har en bestemt modell for å vokse. Mens andre selskaper henter inn penger gjennom emisjoner og lån, så ønsker Chess i første rekke å betale med Chess-aksjer.
I stedet for å få oppgjør i kontanter går eierne inn som Chess-aksjonærer, hvorpå de kan kjøpes ut på et senere tidspunkt med gevinst for begge parter, forteller han. Det gjøres for å begrense kostnadene og risikone.
At interessen for Tiscali er stor er det ingen tvil om. Flere andre aktører har tilbudt seg å kjøpe Tiscali sammen med Chess.
- Vi har fått henvendelser fra andre aktører i bransjen som er interessert i å kjøpe det opp sammen med oss. Vi har vurdert det, men det blir trolig litt komplisert, sier han.
Det er selskaper som i første rekke er ute etter bedriftskundene til Tiscali. Chess er mest interessert i privatkundene. Han forteller at han helst ønsker å kjøpe hele selskapet selv, for deretter å selge ut de bitene som Chess ikke trenger, for eksempel bedriftskundene.
Andre potensielle kjøpere av Tiscali er Telenor, NextGenTel, Catch og Tele2. Disse har alle ressurser til å foreta oppkjøp av Tiscali. Største bredbåndsaktør i Norge er Telenor med en markedsandel på drøye 57 prosent. NextGenTel har i overkant av 20 prosent. På de øvrige plassene kommer selskaper som UPC, BlueCom og Tele2.