BEDRIFTSTEKNOLOGI

Cisco og IBM i partnerskap for IP-telefoni

IBM og Cisco går sammen om å markedsføre løsninger og utstyr for IP-telefoni til bedrifter.

21. mai 2004 - 08:11

For store organisasjoner innebærer IP-telefoni en mulighet til å etablere en enhetlig infrastruktur for tale og data. Cisco har tilbudt løsninger i mange år, og siden 2001 har IBM vært en av Ciscos største kunder.

I dag har IBM rundt 20.000 IP-telefoner fra Cisco i sitt internasjonale nettverk. Det har gitt viktige erfaringer i hvordan man skal oppnå samspill og effektivitet, samtidig som man skal forholde seg til en rekke forskjellige teleoperatører. IBM mener å ha løst problemene knyttet til kompleksitet og manglende pålitelighet som hittil har preget mange installasjoner av IP-telefoni i storbedrifter. Ciscos teknologi legger ikke bare et grunnlag for samspill mellom tale og data, men kan også brukes til IP-baserte videokonferanser. Telefonene finnes i et bredt utvalg av modeller, for både trådløs og kablet tilknytning.

Nå er IBM i gang med å sentralisere sin teleinfrastruktur på egne standardservere i selskapets datasentraler.

– Fordelen ligger ikke bare i konvergens mellom nettverk for tale og data, heter det i en uttalelse fra IBMs sjef for taleapplikasjoner, Fred Spulecki. – Vi oppnår også fordeler ved at all installasjon, drift og systemovervåkning rettes mot ett og samme nett.

Tirsdag kunngjorde IBM og Cisco et partnerskap der IBMs løsninger for IP-telefoni og nettverkskonvergens markedsføres sammen med Ciscos utstyr for IP-telefoni. IBM regner med å kunne overføre mange av selskapets egne erfaringer til sine kunder, gjennom tjenester fra IBM Global Services.

IBM og Cisco mener nettverksintegrasjon medfører fordeler også i forhold til de to andre hoveddrivkreftene innen nettverksutvikling i dag, det vil si mobilitet og sikkerhet. De to forplikter seg til å trappe opp sine egne investeringer for ytterligere å bedre produkter og tjenester innen IP-telefoni.

De første løsningene fra IBM-Cisco-partnerskapet for IP-telefoni vil omfatte integrasjon av Cisco IP-telefoniprodukter med IBM-produkter som Lotus Domino, databaseverktøyet Information Manager, driftssystemet Tivoli, og støtte for Ciscos programvare for samtalehåndtering på flere av serverne i den Intel-baserte xSeries-familien.

En undersøkelse fra Gartner tyder på at IP-telefoni vil stå for det store flertallet av bedriftsomfattende telefonsystemer innen tre år. Det innebærer blant annet at omsetningen av IP-telefoner vil nå 4,2 milliarder dollar innen 2007.

Den umiddelbare målgruppen for partnerskapet vil være store bedrifter innen finans og detaljhandel.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra