En trend i internasjonale selskaper er å skille ut virksomhet som ikke tilhører kjernevirksomheten i selskapet. Det gjøres i mange selskaper over hele verden og Telenor er ikke noe unntak.
Men det går ikke alltid etter planen. Telenor gav nylig opp å selge satellitene som sprer TV til store deler av Europa (Telenor Satellite Broadcasting). Nå løfter legger Baksaas på mer i et håp om å friste de store internasjonale aktørene.
Telenor vurderer nå å selge Telenor Broadcast, som er forretningsområdet for TV-distribusjon i det nordiske markedet, skriver Dagens Næringsliv. Enheten består av satellitt-TV-tilbyderen Canal Digital, det norske sendenettet Norkring, kortselskapet Conax og satellitt-eiereen Telenor Satellite Broadcasting). Pris: 9,7 milliarder kroner.
Nå har Telenor bedte flere meglerhus om råd og vurdering omkring et salg av denne virksomheten.
I følge Telenor-analytiker Johan Michelsen er Telenor Broadcast verd 9,7 milliarder kroner. I dette anslaget ligger Canal Digital, som er verdsatt til fem milliarder kroner, inkludert gjeld i selskapet.
Les også:
- [17.08.2004] Telenor håver inn storgevinst
- [30.06.2004] Telenor skrinlegger Broadcast-salg
- [27.05.2004] Telenor investerer milliarder i Pakistan
- [18.05.2004] Telenor dropper satellittsalg
- [07.05.2004] Digital-TV utsatt helt til 2009
- [16.04.2004] Telenor rydder i topprekkene
- [27.02.2004] Telenor Avidi skifter navn
Informasjonsdirektør Dag Melgaard i Telenor sier prosessen rundt Telenor Broadcast er den del av gjennomgangen av Telenors strategiske agenda.
- Slike foretar konsernet hele tiden av egen organisasjon. I den forbindelse har vi bedt flere meglerhus om råd og vuderinger av forskjellige tilknytningsmåter og eierstrukturer når det gjelder Telenor Broadcast. Men det foreligger ingen beslutninger om det viderer strategiarbeidet når det gjelder dette foretningsområdet, sier Melgaard til Dagens Næringsliv.
Det er flere måter å gjennomføre et salg på, ifølge analytiker Johan Michelsen.
- Man kan enten selge ut biter eller man kan også selge hele selskapet. Da gjelder det å finne en industriell spiller. Det kan for eksempel være MTG-gruppen i Sverige eller Murdochs BSKYB i Storbritannia, sier Michelsen til DN.