IBM Norge er valgt som leverandør av en ny butikkdataløsning for Postens 1500 postkontorer og Post i Butikk. Avtalen har en verdi på 55 millioner kroner.
Posten-eide ErgoGroup skal drifte den nye skrankeløsningen.
Butikkdataløsningen skal styrke Postens service, og forenkle betjeningen av kundene. Løsningen gir blant annet tilgang til posttjenester, banktjenester, billetter og varer.
- Denne løsningen benyttes av mange postselskaper i andre land, og vi planlegger å hente ut fordeler både for våre kunder og for egen driftsorganisasjon, sier Erik Johannessen, konserndirektør i Posten Konsument.
IBM skal installere og implementere en standardløsning som etterkommer Postens strenge krav og spesifikasjoner. I første omgang skal systemet ta i bruk ved 2600 eksisterende kassapunkter.
Programvaren kommer fra underleverandøren Escher Group, en av IBMs globale forretningspartnere på løsninger for skrankebetjening i postkontorer.