Kampen om brukerne er hard blant norske nettsteder. Nå lanserer Sol det de hevder er Norges største jobbsøketjeneste.
Det er ikke mer enn en uke siden Sol-eier Eniro lanserte en jobbsøketjeneste i Sverige for å kapre flere nettbrukere.
- Mitt mål er å vokse videre, med mer trafikk og flere brukere, sier Christer Pettersson, produktsjef for Eniro til Dagens Medier.
Nå lanserer det svenske katalogselskapet en tilsvarende tjeneste i Norge gjennom sin nettportal sol.no.
Portalen har satt i gang en storsatsing for å ta markedsandeler innen jobbsøk, og lanserer det de hevder er den mest komplette oversikten over ledige stillinger i Norge.
En søkemotor søker gjennom norske nettsteder og plukker opp ledige stillinger. Allerede ved lanseringen har de over 7.000 ledige stillinger i databasen, mot Finn.no's 4.500.
- Allerede fra lanseringsdagen vil SOL Jobbsøk være Norges desidert største jobbmarked, med langt over 7.000 ledige stillinger, sier administrerende direktør Hans Petter Terning i Eniro Norge i en melding.
Han mener at de ved å tilby gratis jobbformidling til næringslivet, skaper et enda bedre produkt for jobbsøkerne ved at basen også utvider seg selv – og dermed blir enda større.
Hver natt gjør nemlig Eniro søk hos Aetat og andre rubrikkmarkedsplasser, og annonsene samles og gjøres tilgjengelig på SOL Jobbsøk. I tillegg sjekkes nettsidene til hundrevis av norske bedrifter. Hvis ledige stillinger er utlyst blir disse gjort tilgjengelig i SOLs jobbsøketjeneste.
- Vi er sikre på at kvaliteten på tjenesten er topp, og forventer rekordmange brukere av det som blir Norges største jobbmarked, sier Terning.
Enkelte barnesykdommer sliter de riktignok med. Flere jobber registreres flere ganger og ved enkelte tilfeller har databasen hentet inn nyhetssaker fra blant annet Aftenposten og Dagsavisen.
Hans Petter Terning var ikke tilgjengelig for kommentar.