I første kvartal gikk Nokia på en formidabel smell. Selskapet hadde klart svakere salgsvekst enn konkurrentene, og inntektene gikk ned. Mobilprodusenter som Motorola, Samsung og Sony Ericsson tok kraftig innpå mobilkjempen.
Nokia svarte for kort tid siden med å kutte prisene på flere populære modeller. Nå viser det seg at priskampanjen har hatt en effekt. Nokia salgstall har hatt en markant bedring de siste ukene. Det viser tall som Financial Times har hentet fra mobilselgere.
Les også:
- [26.05.2004] Nokia må justere markedsandel
- [19.05.2004] Nokia-salget kollapser i Sverige
- [29.04.2004] Unge vil betale for mobilt innhold
- [29.04.2004] Kraftig fall i Nokias markedsandel
- [26.04.2004] Spår ekstrem vekst for mobilsalget
- [20.04.2004] Nokia kanskje ikke lengre størst
- [20.04.2004] Avanserte mobiler til værs
For eksempel har det vært sterk etterspørsel etter modellen Nokia 1100 i mobilkjeden CarPhone, som har 1100 butikker. Dette er en telefon som hører til i lavere prissjikt i markedet.
Analytikere mener at veksten i Nokia kommer som følge av de seneste priskuttene. Nokia har også hatt fremgang for dyrere mobiltelefoner. For eksempel har Nokia 6230 med fargeskjerm blitt en storselger, ifølge Financial Times.