Det britiske selskapet Strategy Analytics har gjennomført en undersøkelse om medievanene til 800 europeiske bredbåndskunder i syv land. Tittelen på undersøkelsen røper konklusjonen: Broadcasters Beware: Broadband Is Stealing Your Viewers («Kringkastere pass dere: Bredbånd stjeler seerne deres»).
56 prosent av de spurte svarte at de har skåret dramatisk ned på TV-seingen etter at de ble bredbåndsbrukere. De brukere den raske forbindelsen til i stigende grad å spille, lytte til musikk og se filmklipp på nettet.
Analytiker David Mercer i Strategy Analytics sier til ElectricNews.Net at TV vil fortsatt spille en viktig rolle i hjemmet, og vil ikke helt ut erstattes av høyhastighets Internett, men at konsekvensene likevel vil bli dramatiske.
– TV-selskapene må ta hensyn til Internett. De må forholde seg til web som en måte å nå sitt publikum. Å legge ut TV-innhold på nettet er sannsynligvis ikke den beste løsningen. Det er bedre å utvikle nytt interaktivt innhold, sier Mercer.
Han viser til Discovery Channel som supplerer sine TV-kanaler med et nettsted med interaktive spill og informasjon, og en egen avdeling for bredbåndsabonnenter.
En tidligere rapport fra Strategy Analytics anslår at Europa vil ha 33,5 millioner bredbåndsabonnenter innen utgangen av 2004, det vil si 20 prosent av alle husholdninger. Andelen vil øke til 41 prosent innen 2008, og nå 60 prosent i land som Sverige, Sveits og Belgia. Rapporten hevder videre at «trippelnett» («triple play»), det vil se Internett, telefoni og video (både TV og filmtjenester) fra en og samme tilbyder, vil få stadig større betydning for det europeiske mediemarkedet.