NetCom ønsker å hindre at ungdom og andre ender opp med sjokkregninger i postkassa etter mobilchat på TV og andre dyre innholdstjenester via mobiltelefonen.
Teleoperatøren ønsker nå å lage retningslinjer for innholdsleverandørene. Det gjelder forhold som prisinformasjon, beløpsgrenser og enkel avkobling fra abonnementstjenester.
Til nå har mobiloperatøren kun tatt ansvar for transport og betalingsdelen for innholdstjenestene, mens innholdsleverandørene har gjort resten (innhold, prissetting, markedsføring osv).
Det har vært fritt frem for innholdsleverandørene å bestemme vilkårene for kundene. Nå ønsker NetCom å ta et større ansvar i forhold til kundene.
- Det har vært en del problemer. Det gjelder forhold som særskilt høye regninger og upassende innhold. NetCom ønsker å ta ansvar for disse tingene, sier markedsansvarlig Rune Pedersen i NetCom Tjenester til digi.no.
NetCom skal ta større ansvar gjennom å sette opp en liste med retningslinjer for innholdsleverandørene.
Les også:
- [28.05.2004] Schibsted melker mobilungdommen
- [28.05.2004] Kraftig MMS-vekst for NetCom
- [27.05.2004] NetCom lovet for mye i 3G-kappløp
- [27.05.2004] Vil straffe NetCom for manglende utbygging
Hovedpunktene i retningslinjene:
Markedsføring og betaling: Prisinformasjon skal komme klart frem. Det skal kun tas betalt for innhold som er nedlastet.
Beløpsgrenser: Det bør settes en øvre grense hvor brukeren kobles fra ved et visst beløp. Eller der brukeren får mulighet til å predefinere et maksbeløp på forhånd.
Varslingstjenester: Disse skal stoppes automatisk etter et visst antall meldinger eller en beløpsgrense.
Frakobling: Det skal opprettes et felles kodeord for avbestilling av abonnementstjenester slik at det blir enkelt å koble seg av.
Leverandør: Den som er leverandør av tjenesten skal være synlig.
NetCom mener det finnes sanksjonsmuligheter overfor innholdsleverandører som ikke følger retningslinjene.
- Vi vil kontrollere at retningslinjene blir fulgt. Det kan gjøres gjennom økonomiske sanksjoner og mulighet for å si opp termineringsavtalen med innholdsleverandøren, sier Pedersen.