Brukere av gratis-programvare fra Internett, sånn som fildelingsprogrammene Kazaa og Bearshare, får mer enn de har bedt om.
Såkalte spyware-programmer installerer seg sammen med hovedprogrammet de har bedt om og viser frem uønsket reklame. Programmene overvåker også surfevanene for å tilpasse reklamen som spretter opp i store vinduer.
Dette stort sett ufarlige, men irriterende og ressursstjelende fenomentet er dessverre ganske god butikk. Det viser tall fra to av markedslederne på spyware.
De to selskapene, Claria (tidligere Gator) og WhenU arbeider begge med børsplaner. Claria er kommet lengst og deres 2003-tall viser en omsetning på 604 millioner kroner og et resultat på 235 millioner kroner, skriver Cnet.
Til sammenligning omsatte norske Opera for 78,5 millioner kroner i fjor og gikk såvidt i pluss.
WhenU er mest kjent som spyware-leverandøren til programmet Bearshare, mens Clarias programvare følger med i Kazaa.