Nokias markedsandel ramler nedover på verdensbasis. Mobilkjempens markedsandel er nå på under 30 prosent, ifølge analysehuset Gartner.
I første kvartal hadde Nokia en markedsandel på 28,9 prosent, ifølge Gartner. Det står i skarp kontrast i forhold til første kvartal 2003, hvor Nokia hadde hele 34,6 prosent av verdensmarkedet.
Det er særlig konkurrenter som Samsung og Motorola som kuttet forspranget til Nokia. Samsung økte markedsandelen fra 10,8 til 12,5 prosent i første kvartal i år. Motorola økte markedsandelen fra 14,7 til 16,4 prosent. Også Sony Ericsson tar innpå. Selskapet økte i første kvartal andelen fra 4,7 til 5,6 prosent, ifølge Gartner.
Les også:
- [15.07.2004] Kraftig nedtur for Nokia
- [15.07.2004] Solid salgsvekst for Sony Ericsson
- [15.07.2004] Investorene frykter dårlige Nokia-tall
- [26.05.2004] Nokia må justere markedsandel
- [19.05.2004] Nokia-salget kollapser i Sverige
- [29.04.2004] Kraftig fall i Nokias markedsandel
- [20.04.2004] Nokia kanskje ikke lengre størst
- [20.04.2004] Avanserte mobiler til værs
- [16.04.2004] Nokia taper terreng til konkurrenter
- [29.03.2004] Nokia sliter med kameramobiler
- [10.03.2004] Nokia taper i Europa
- Nokias dramatiske fall i markedsandel er resultatet av en svak produktportefølje og vesteuropeiske operatørers beslutning om å kjøpe flere telefoner fra Nokias konkurrenter, sier analytiker Ben Wood i Gartner.
Gartner kan melde om kraftig vekst i mobilmarkedet. Det totale salget i første kvartal i år var over 30 prosent høyere enn i samme periode i fjor. Analysehuset mener det vil bli solgt over 600 millioner nye mobiltelefoner på verdensbasis i år.