JUSS OG SAMFUNN

Vil ikke gi IT-penger til kommunene

Kommunene må bruke IT til å spare, ikke som påskudd til å be om mer, sier Morten A. Meyer til digi.no.

29. juni 2004 - 10:21

Moderniseringsminister Morten A. Meyer er lite villig til å skyte inn penger til kommunene for at de skal bedre sitt tjenestetilbud ved hjelp av IT. Han mener i stedet kommunene bør se potensialet for å spare penger ved å flytte tjenester fra papir til Internett.

- Om svaret fra norske kommuner er at de må ha mer penger for å gjennomføre dette, da er de så fjerne for å skjønne hva dette innebærer at de kanskje burde skiftes ut ved neste valg, sier han til digi.no.

Han understreker at det haster å få gjennomført IT-baserte tjenester i offentlig sektor. Ministeren vil ha praktiske løsninger som innbyggerne kan ta i bruk nå.

- Om vi skal komme videre, så har vi ikke tid til å la sinkene bestemme tempoet. Om vi skal vente på dem, så snyter vi innbyggerne for de tjenestene som er tilgjengelige nå.

Uttalelsene falt i forbindelse med et møte med folkene bak eServicetorget, som har laget en løsning hvor alle offentlige tjenester kan samles på én portal. I stedet for å at brukeren må gå inn på nettsidene til skatteetat, kommune, lånekasse og så videre, skal alle tjenestene tilbys fra ett og samme nettsted.

En slik løsning kan komme til å bli standard i løpet av få år. En bremsekloss i utviklingen av nettbaserte, offentlige tjenester har vært kommunene, uttalte Meyer til digi.no i går.

- Vil du bidra til å legge ekstra press på kommunene, for eksempel i form av økonomiske sanksjoner?

- Jeg liker ikke økonomiske sanksjoner. Det er liten tvil om at det vil legge et press på kommunene bare ved å gjøre ulike IT-løsninger kjent, sier han til digi.no.

    Les også:

Han tror innbyggerne vil bidra til å legge ekstra press på kommunene. Når flere kommuner får nettbaserte tjenester, så vil det skape en snøball-effekt, tror mininsteren.

- Brukerne vil stille krav til kommunene. Når dette blir kjent og andre kommuner tilbyr dette, så vil det komme et press for å gjøre hverdagen enklere for innbyggerne. Det vil bli et kontinuerlig trykk.

Han peker på at Skatteetaten har vært en av de vellykkede satsingene på internett i offentlig sektor. Ved å gå over til innsending av sjølmeldinga på internett og via sms, har Skatteetaten spart minst 300 årsverk.

I pilotprosjektet for eServicetorget i Numedal er det gitt én felles inngang til offentlige e-tjenester for innbyggere, næringsliv og fritidsbeboere i de tre kommunene i Numedalsregionen.

Prosjektleder Hans Henrik Thune i Numedalsutvikling er imidlertid usikker på hvor mye penger kommunene vil spare konkret på å tilby IT-baserte tjenester, men trekker frem et eksempel.

- Om man ser på en tjeneste som elektronisk fakturering, så vil Numedalskommunene spare tre-fire millioner kroner i løpet av et år. Det er en del penger for så små kommuner, sier Thune til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra