Internett-selskapet Yahoo! kunngjorde sine tall for andre kvartal i går.
Omsetningen økte med 159 prosent, fra 321,4 millioner dollar i andre kvartal 2003 til 832,4 millioner dollar i andre kvartal i år. 83 prosent av dette er reklameinntekter. En del av økningen fra i fjor til i år skyldes Yahoo!s overtakelse av Overture, som genererer søkrelaterte annonseinntekter. Dette innebærer kommisjoner – «traffic acquisition costs» – til Overtures partnere. Trekker man fra disse kommisjonene, framstår den faktiske omsetningen som 609 millioner dollar, og økningen blir redusert til rundt 90 prosent.
Ser man enda strengere på omsetningen, er det også kommisjoner som må trekkes fra Yahoo!s ikke Overture-relaterte omsetning. Da blir nettoomsetningen 275 millioner dollar i andre kvartal i fjor, og 535 millioner dollar i andre kvartal i år, og økningen blir rundt 95 prosent.
Med fratrekk for Overture-relaterte kommisjoner, hadde Yahoo! spådd en omsetning i intervallet 580 millioner dollar til 615 millioner dollar i andre kvartal. Denne prognosen slo altså til. Prognosen for hele året, som etter første kvartal ble oppgitt til mellom 2,41 milliarder dollar og 2,52 milliarder dollar – fortsatt uten Overture-kommisjonene – er justert til mellom 2,46 milliarder dollar og 2,54 milliarder dollar.
Det rene driftsresultatet, før av- og nedskrivninger, økte med 139 prosent, fra 98 millioner dollar til 234 millioner dollar.
Resultatet etter skatt økte med 122 prosent, fra 51 millioner dollar til 113 millioner dollar. For aksjonærene utgjør det et hopp fra 0,04 dollar per aksje til 0,08 dollar per aksje.
Mens de siste kvartalstallene for maskin- og programvareselskapene tyder på at IT-investeringene i beste fall øker svært langsomt, viser Yahoo!-tallene at utgiftene til internettannonsering er i sterk vekst.
Yahoo!s ikke-annonserelaterte inntekter økte ikke i samme takt. Omsetningen av spesialytelser til bedrifter økte med 49 prosent til 104 millioner dollar. Tallet på betalende abonnenter økte fra 5,8 millioner til 6,4 millioner. Omsetningen av rubrikkannonser økte med 17 prosent til 38 millioner dollar.
Yahoo!s uttalte mål om vekst i utlandet gjenspeiles i regnskapet, som viser at utenlandsomsetningen ble firedoblet til 208 millioner dollar. Utenlandsomsetningens andel av den totale omsetningen økte fra 21 prosent i første kvartal i år til 25 prosent i andre kvartal.
Satsingen på utlandet ble også markert 26. mars i år, da Yahoo! kjøpte den europeiske prissammenlikningstjenesten Kelkoo.
Ifølge Nielsen/NetRatings hadde Yahoo! 95 millioner unike besøkende i mai.
Tallene vitner om solid framgang. Likevel ble investorene skuffet. Aksjen falt 12 prosent til 28,75 dollar da tallene ble kjent. Det forklares med at forventningene var oppskrudd, fordi mange ventet en positiv overraskelse tilsvarende den de fikk da tallene for første kvartal ble offentliggjort. Den beskjedne oppjusteringen av prognosen for hele året ble også oppfattet negativt.
Toppsjef Terry S. Semel sier tallene er «virkelig sterke». I et intervju med Wall Street Journal sier han at tapet av kontrakten med Microsoft MSN som ble kjent i slutten av forrige uke, bare innebærer bortfall av ganske små lisensinntekter. Han innrømmer at omsetningstapet ville bli merkbart større dersom Microsoft også bestemte seg for å kutte ut de søkrelaterte annonsene som MSN får gjennom Overture i dag, men at heller ikke det får ham «til å sove dårlig».
Les også:
- [23.07.2004] Sesong-nedtur for Amazon
- [01.07.2004] Microsoft lanserer egen søkemotor
- [25.06.2004] Yahoo blokkerer nyttige konkurrenter
- [27.05.2004] Yahoo! tester verktøy mot spionvare
- [13.04.2004] Kjempeløft for Yahoo