Intel, verdens største produsent av mikroprosessorer for PC-er, leverte kraftig vekst i omsetning og resultat, men må varsle om noe svakere marginer enn planlagt.
Et av de største lyspunktene i Intel er flashminne-virksomheten, som selger brikker til mobiltelefoner og andre bærbare produkter. I 2003 tapte Intel kunder til blant annet konkurrenten AMD. Nå har imidlertid inntektene fra denne delen av virksomheten økt med 41 prosent siden i fjor.
Intel leverte en nettoinntekt på 1,76 milliarder dollar, eller cirka 13 milliarder kroner for andre kvartal. Det er en kraftig økning fra tilsvarende periode i fjor, hvor selskapet fikk en nettoinntekt på 896 millioner dollar.
Driftsinntektene endte på 8,05 millarder dollar (56 milliarder kroner), og det er opp 18 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Det var imidlertid noe svakere enn ventet fra analytikerne, som trodde på 8,1 milliarder dollar.
Les også:
- [16.07.2004] Solid resultat fra IBM
- [15.07.2004] AMD doblet inntektene
- [02.07.2004] Bærbare PC-er får Wimax i 2006
- [29.06.2004] Intel klar med 32/64-prosessor
- [15.06.2004] AMD lover å slå Intel på dobbelt kjerne
- [04.06.2004] Intel hever overraskende forventningene
- [03.06.2004] Gartner mener x86 blir vinneren i servermarkedet
- [02.06.2004] Intel fornyer prosessorserier for bærbare
Intel meldte at økt effektivitet i produksjonen har ført til lageroppbygging av PC-prosessorer, og at selskapet vil derfor skifte mye av kapasiteten til produksjon av produkter med lavere marginer, så som minnebrikker og hovedkort.
Dette kan svekke marginene fremover. Intel senker sitt anslag på bruttomarginen (driftsinntektene minus varekostnad) for hele 2004 fra 62 til 60 prosent. I andre kvartal var tallet 59,4 prosent.
Intel-aksjen falt på Nasdaq-børsen etter presentasjonen i går ettermiddag.