Om du går inn på google.no, så vil du se at nettsiden ikke har noe som helst å gjøre med den kjente søkemotoren google.com. I stedet selges solbriller under mottoet "verdens googleste solbriller". Det likte nettgiganten Google dårlig, og gikk for to år siden til sak mot selskapet.
Nå har Oslo Tingrett bestemt at det norske nettstedet må legges ned. Den amerikanske nettgiganten som står bak verdens mest brukte søkemotor har fått medhold i Oslo Tingrett, skriver TV2 Nettavisen.
Det lille norske selskapet SMSFUN må dermed overføre domenet www.google.no til sin motpart. De to selskapene møttes i Oslo Namsrett høsten 2002, da Google Inc. ba om en midlertidig forføyning for å få stoppet nettsiden. Det sa namsretten nei til, men nå har altså tingretten satt foten ned.
Tingretten mener at amerikanske Google har et rettmessig krav på varemerket med samme navn.
Les også:
- [23.06.2011] Mange utfordringer med nye toppdomener
- [27.07.2004] Børsnotering gjør Google-gründere steinrike
- [26.07.2004] Google i ny "Booble"-strid
- [19.07.2004] Google-pris kan bli offentliggjort denne uken
- [25.11.2002] Google tapte første runde mot norsk domenekaprer
- [08.11.2002] Google saksøker norsk selskap
"Det er ingen tvil om at varemerket Google har vern iallfall fra 05.12.2000 da søknaden om registrering ble sendt inn til Patentstyret. SMSFUNs registrering av google.no i Norid og bruk av dette domenenavnet ligger således i tid etter den nevnte dato", står det i dommen ifølge TV2 Nettavisen.
Daglig leder og styreformann i SMSFUN, Atle Hauge, vedgår at den norske nettsiden er inspirert av søkemotoren, men avviser at det har hjulpet solbrillesalget.
- Ekstra trafikk på nettsiden har vi nok fått, men det har ikke hjulpet på salget. Folk er ikke i kjøpemodus når de skal på en søkeside, og så kommer feil. Vi valgte navnet google så tidlig som i romjula 2000. Vi lot oss inspirere, samtidig som google har en klar assosiasjon til det engelske ordet googles, som jo betyr briller, sier Hauge til TV 2 Nettavisen.