Søkemotor-selskapet Google noteres trolig på børs i august. Allerede denne uken kan prisen på selskapet være klar. Prisintervallet aksjene selges i, skal ifølge Wall Street Journal være klar, og kan offentliggjøres denne uken.
Frem til nå har investeringsbanker og analytikere spådd at Google er verd mellom 20 og 30 milliarder dollar, eller 140-200 milliarder kroner.
Noen analytikere estimerer selskapets verdi til å være enda høyere. De tror prisen kan være lik andre internett-selskaper som for eksempel er Yahoo eller eBay, som er verdsatt til henholdsvis 38 og 54 milliarder dollar.
Denne uken kan prisintervallet for Google-aksjene være klar, ifølge kilder nær selskapet som Wall Street Journal har snakket med.
Google er den mest brukte søkemotoren i verden, og har hatt stor suksess med koblingen av søkeresultater og betalte annonser. Det har gjort at Google har gått med overskudd siden 2001. I 2003 fikk selskapet et resultat etter skatt på 962 millioner dollar, eller over seks milliarder kroner.
Les også:
- [27.07.2004] Børsnotering gjør Google-gründere steinrike
- [22.07.2004] eBay skuffet tross gode resultater
- [15.07.2004] Google vant rettssak mot norsk selskap
- [13.07.2004] Google nær børsnotering
- [24.06.2004] MSN hotmail oppgraderes kraftig
- [17.06.2004] Søkeprogram som slår Google
- [30.04.2004] Google-notering gjør gründerne steinrike
- [27.04.2004] Angriper Google gjennom ny Messenger
- [19.04.2004] Slik blir du uvenner med Google
- [01.04.2004] Google lanserer gratis e-post
Grunnleggerne av Google, Larry Page og Sergey Brin, eier rundt en tredjedel av selskapet. Men også konkurrentene Yahoo og Time Warner (America Online) har aksjeposter i selskapet. De to grunnleggerne, som begge er ca 30 år gamle, har tjent seg søkkrike siden de etablerte selskapet for få år siden. Nå har de havnet på den eksklusive Forbes-listen over verdens rikeste. (Personer med en formue på over èn milliard dollar).
Det har vært mye hemmelighetskremmeri rundt selskapet. De to grunnleggerne har lenge motstått å børsnotere selskapet, for å hindre at detaljer om selskapets strategi blir kjent i markedet.