Lynmelderen MSN Messenger, som Microsoft lanserte for fem år siden, er i følge selskapet blitt verdens raskest voksende kommunikasjonstjeneste.
I dag har MSN Messenger 120 millioner brukere verden over, altså flere enn det samlede innbyggertallet i Frankrike, Spania og Nederland. En måling i juni viser over 800.000 brukere i Norge. Gjennomsnittlig sendes det 2,5 milliarder MSN-meldinger verden over daglig.
– Tjenesten har rett og slett eksplodert og vi ser nå at MSN lynmeldinger utvider sine brukerområder fra rene tekstmeldinger til mer sofistikert bruk, sier MSN.no-sjef Benedicte Løvdal til digi.no.
Hun ser for seg en viss utflating i vekst, som til gjengjeld kompenseres med utvidet bruk av kommunikasjonstjenesten. Rundt 80 prosent av målgruppen bruker fortsatt MSN Messenger som en lukket samtaletjeneste eller for å sende symboler, og fortsatt er det ungdom som dominerer bruken.
I april, mai og juni tronet MSN.no som det nest største besøkte nettstedet etter VG. MSN.no har i dag 2,8 millioner brukere hver måned. Ingen annen norsk kommunikasjonskanal har vokst kjappere.
Microsoft forventer større vekst for MSN Messenger i bedriftsmarkedet og blant eldre brukere. Fra å ha vært en vanlig ungdomsaktivitet er den aldersgruppen som nå vokser raskest fra 30 til 45 år. Gjennomsnittstiden for bruken har økt og brukerne er i ferd med å bli fortrolige med tjenestens tilbud innen utveksling av lyd og bilder, videokonferanse og deling av filer, bilder, musikk, video og dokumenter.
– Vi vet at deling av programmer og Powerpoint-presentasjoner i dag benyttes gjennom MSN Messenger, gjerne kombinert med telefon. Dette er en både billig og enkel kommunikasjonsform med forretningsforbindelser, forteller Løvdal.
Alle de grunnleggende tjenestene i MSN er gratis. Inntektene kommer fra kommersielle partneravtaler og abonnementstjenester, foruten tilleggstjenester som lagringskapasitet på e-posttjenesten Hotmail og ekstra sikkerhet som for eksempel regulerer områder for barn.
Løvdal antyder at den viktigste inntektskilden kommer fra vanlig annonsering via merkevareleverandører eller faste distribusjons- og tilbudsavtaler. Annonser gjennom reiser og restplasser er en typisk distribusjonskanal for MSN.
Til høsten lanserer Microsoft MSN Søk. Den gamle søkemotoren skiftes ut og det vil skje mye spennende med enklere funksjoner for informasjonsinnhenting gjennom den nye søkemotoren, spår Løvdal.
På verdensbasis konkurrerer Microsoft med AOL, Yahoo og Google, der Microsoft ifølge Løvdal er sterkest på kommunikasjonsprodukter, men ikke på søk.
Utviklingsmuligheter med fullverdig IP-telefoni og MSN ligger fortsatt fram i tid. Kommunikasjon fra PC til PC med lyd, webkamera og audiovisuelle muligheter har foreløpig fungert bra.
– Vi må først og fremst ha et ordentlig produkt før vi lanserer noe her, sier Løvdal.
En tjeneste som ligger an til å bli populær er fjernhjelp, som gir en annen person kontroll over PC-en med tilgang til funksjoner.
– Du behøver ikke å være noen IT-ekspert for å bruke fjernhjelp. Dette kan være en typisk tjeneste der barn kan hjelpe eldre foreldre eller andre som trenger hjelp til enkle funksjoner, forklarer Løvdal.