Norske Telio har gjort knallsuksess med bredbåndstelefoni. Bare siden det ble operativt i mars har selskapet kapret 17.000 kunder. Og nye kunder lar seg stadig friste med forhåndsbetalt fastpris og gratis tellerskritt.
I årets mest rolige måned, juli, fikk Telio 1.600 nye kunder. Til sammenligning fikk NextGenTel som er et stort og modent selskap bare 1.000 nye kunder.
– Dette var en god del over forventning tatt i betraktning at juli er feriemåned som normalt er rolig, sier administrerende direktør Rune Strømmen i Telio til digi.no.
Han tror årsaken ligger i at markedet nå har fått øynene opp for bredbåndstelefoni, til tross for frustrasjon blant nye kunder på overgangsordninger ved skifte til ny operatør. I begynnelsen klaget kunder om at det gikk både uker og måneder før det faktiske utstyret var på plass. Nå tillegger Strømmen nettopp «varepraten» mellom kunder som årsaken til veksten.
– Våre kunder forteller venner og bekjente om hvor bra tjenesten er og hva man kan spare ved bredbåndstelefoni. At det i tillegg er enkelt å bestille og ta i bruk tjenesten med leveringstid på en til to uker, bidrar selvfølgelig også positivt, sier Strømmen.
Hos Telio koster det null i oppstart av en samtale og null per minutt. Dette gjelder også når brukeren ringer fastnettet i Sverige og Danmark.
Selv om Telio har fått et solid forsprang, ligger det an til en IP-telefoni krig med nye og aggressive aktører i markedet. digi.no har tidligere omtalt aktører som TeleVoIP og IP24 som begge ble operative med bredbåndstelefoni i august.
Les også:
- [09.08.2004] Hver tredje bedrift vurderer IP-telefoni
- [28.07.2004] Klare for full IP-telefonikrig
Interessen for IP-telefoni sprer seg også til bedriftsmarkedet. Ifølge en undersøkelse gjennomført av JCL Kommunikasjon i mai, vurderer tre av ti store bedrifter å ta i bruk IP-telefoni. 37 prosent av disse planlegger å implementere teknologien i løpet av ett år.
Undersøkelsen omfatter Norges 500 største selskaper, hvorav IT-ansvarlig i 200 av bedriftene er intervjuet per telefon.