Under dotcom-årene fristet svenskeide Bredbåndsfabrikken nordmenn med toveis 10 Mb/s bredbånd til 395 kroner i måneden inkludert moms. Tilbudet skulle gjelde for borettslagsleiligheter, blokker og sameie, eller det som svenskene kaller for flerfamiliehus. Så forsvant fristelsen fra markedet. Norske bredbåndbrukere ble stort sett henvist til ADSL.
Bredbåndsfabrikken har i dag noe over 2.000 kunder og baserer den norske driften på innleide ressurser. Siden dotcomdøden i 2000 har det vært stille for selskapet som fikk pengeproblemer. Ansvarlig for Bredbåndsfabrikken, Trond Fossum, håper nå at tiden igjen er gunstig for videre utbygging.
– Det er ikke stopp for oss, det er en sterk overdrivelse. Jeg vil heller si at vi er i tenkeboksen og legger opp til forsiktig virksomhet videre. Utover høsten vil vi gjenoppta en rekke aktiviteter, sier han til digi.no.
Han antar et potensial i Norge på vel 6.000 leiligheter.
Bredbåndsfabrikken er heleiet av Bredbandsbolaget i Sverige som i 2001 måtte redusere ekspansjonstakten på grunn av finansielle forhold. Bredbandsbolaget måtte gi opp planer om børsintroduksjon i Stockholm og New York i 2000.
For å unngå å knekke ryggen ble virksomhetene i Norge og Danmark nedprioritert til fordel for Sverige som hadde kommet lengst.
Nå synes det å lysne. Forrige tirsdag kjøpte Bredbandsbolaget konkurrenten Bostream og blir dermed den største konkurrenten til Telia på det svenske bredbåndsmarkedet.
Med oppkjøpet av Bostream har Bredbandsbolaget totalt 275.000 abonnenter over hele Sverige. Bostream står for 104.000 abonnenter som i hovedsak er privatkunder. Under regnskapsåret 2003–2004 oppnådde Bostream en omsetning på 372 millioner kroner. De to selskapene forventer en omsetning på over en milliard kroner i 2004.