Den digitale bærbare musikkspilleren iPod kom til Norge i juli og har sprengt alle salgsprognoser. Det etterspørres langt flere iPod enn hva som faktisk er i produksjon, fortalte kanalansvarlig Øystein Skaudal til digi.no knappe tre uker etter lanseringen.
Les også:
- [14.10.2004] Apple seiler i musikkens medvind
- [03.09.2004] Creative ruster opp mot iPod
- [05.08.2004] Friskt salg av iPod i Norge
iPod kan benyttes sammen med gratisprogramvaren iTunes som finnes for både PC og Mac og som har et grensesnitt mot Apples musikkforretning på nett.
Takket være iPod har Apple revitalisert salget også av bærbare maskiner. USA Today melder at mange amerikanske studenter nå forbereder seg til skolestart med ny Apple Macintosh og iPod.
– Dette er min tredje studentrushsesong, sier salgsansvarlig Jason Thorpe i Apple databutikken ved Oregon University til USA Today. Han forteller at da han begynte ønsket ingen engang å se på Macintosh. Alle ville ha PC. Men dette året derimot ønsker to tredeler av studentene en Mac.
Daglig leder Arne Odden i Apple Norge bekrefter den samme tendensen her i landet. I helgen åpnet Apple «Eplehuset» i Bergen som trakk til seg iPod-sultne mennesker. Odden anslår at opptil 50 prosent av de besøkende var unge mennesker og studenter.
Apple lokker til seg studenter med en rabatt på 1.600 kroner på iPod dersom de også kjøper bærbar Mac. Odden forteller at alt av Apple-produkter for dette kvartal er utsolgt og hyllene hos forhandlerne er tomme. Flere tusen står på venteliste, og enkelte forhandlere kan fortelle om opptil 500 på venteliste for iPod. Det er spesielt iPod Mini som er populær.
– iPod har vært med på å gjøre Mac lettere tilgjengelig. For ti år siden ble Apple-produktene sett på som sære, men nå opplever vi at Windows-brukere spør oss om når programvarene for Mac blir standard på Windows. Det er spesielt teknologien på digitale bilder og brenning av DVD som har gjort Apple populær, tror Odden.
En bra drahjelp er også at Microsoft Office er tilgjengelig for Macs og studenter kan jobbe med sine Windows programmer som Outlook e-post og Word-dokumenter.
I USA lokker Apple med en rabatt på 200 dollar på iPod for studenter som kjøper en ny Apple bærbar maskin. Med Apples rabatt kan dermed studenter få den billigste iPod for en pris til 69 dollar.
Den billigste versjonen av Apples bærbare iBook selges til 949 dollar med selskapets studentrabatt.
Ifølge analyseselskapet IDC har Apples andel av bærbare i studentmarkedet økt til 26,7 prosent fra 22,6 prosent tidligere i år.