Neste generasjons mobiltelefoni er foreløpig er enda ikke en realitet i Norge, men internasjonale erfaringer peker mot en tøff start.
For tall Gartner har innehentet fra UMTS-pioneeren 3 viser at kundene - i hvertfall foreløpig - ikke bruker datamulighetene UMTS gir. Og det er nettopp raskere dataoverføring UMTS gir. Uten kraftig vekst i bruk av datatjenester vil utsiktene å hente inn de enorme investeringene skyves ut i tid.
I tillegg til Telenor og Netcom har 3 skaffet seg en UMTS-lisens i Norge, men da digi.no sjekket med selskapet i går, hadde man fremdeles ikke startet utbygging og når 3 skal nett åpne sitt nett i Norge er ikke angitt. Telenor lover før jul i år, mens Netcom har sagt andre kvartal til neste år.
Hutchison Whampoa-eide 3 har nå 3,3 millioner kunder i syv landene der man har lansert: Australia, Hong Kong, Italy, England, Østerrike, Sverige og Danmark. Veksten er upåklagelig, mener Gartner - 697,701 av disse kom til i første halvår.
Men, sier likevel Gartner, alle har en post som heter ikke-aktive kunder, men dette opplyser ikke 3 om.
Gartner mener 3s største utfordring er å opprettholde veksten etterhvert som flere får lansert sine UMTS-nett. 3 har vunnet sine kunder gjennom høye subsidier av telenonene og lave priser på taletrafikk.
Analyseselskapet påpeker at 3 har slitt med dårlige telefoner, nettverksproblemer, ustabile serversystemer og dårlig kundestøtte i alle land de har nett.
Tallene fra 3 understreker også bransjens hovedutfordring - å få kundene til å bruke 3G-muligheter som Internett-surfing, epost og videotelefoni. For bare 14 prosent av omsetningen kommer fra datatrafikk.
Dette er en gedigen skuffelse, for i snitt står datatjenester for 20 prosent hos GSM-operatører, i følge Gartner-tall. UMTS gir altså foreløpig lavere salg på nettopp det som skulle være salgsargumentet enn hva dagens GSM-nett gir.