Etter at Apple plutselig fikk fart på salget av musikk på nett med sin iTunes, har Microsoft lenge fortalt at selskapet arbeider med en konkurrent.
Lekkasjer til amerikanske medier forteller at butikkene skal åpne på torsdag.
Microsoft synes å ha vegret seg for å ha åpne en egen butikk, kanskje i frykt for nye monopolanklager. Men selskapets første strategi har feilet. Microsoft har tidligere latt andre aktørerer selge musikk direkte gjennom Windows-spilleren Media Player, men dette salget har ikke tatt av.
Microsoft valgte derfor å lage en renere iTunes-konkurrent. Microsoft blir også en ny konkurrent for aktører som Napster, Reals Rhapsody-tjeneste, Sony, Wal-Mart og andre som FreeRecordsshop.
Åpningen av det som trolig vil hete MSN Music intensiverer krigen om lydformater. Apple selger bare musikk i AAC-formatet, selv om iPod også spiller MP3-filer. Microsoft skal bruke det kopibeskyttede WMA-formatet.
Microsofts store fortrinn over for eksempel Apple er selskapets svært populære MSN-side. Mange brukere har ikke gjort om startsiden og søkefunksjonene i Internet Explorer og besøker derfor MSN daglig. Håpet er at millioner av MSN-brukere nå skal begynne å kjøpe musikk.
Det er foreløpig ikke klart i hvilke språk og land Microsoft vil lansere først.
Både Apple og FreeRecordshop har lovet å lansere nettbutikker for norske brukere.