Det siste året har det vokst opp en hel skog av små selskaper som tilbyr billige mobiltjenester. Nye aktører som Talkmore, ACN og Ventelo er noen av de 15-16 aktørene som leier nett av Telenor og NetCom, og selger mobiltjenester videre gjennom eget merkenavn.
Hovedårsaken til den kraftige veksten er lavere kostnader, som følge av lavere leiepriser og at flere opererer som rene web-baserte selskaper.
NetCom har klart å få de fleste av de små mobilaktørene inn i sitt nett. NetCom har ni av aktørene alene, mens de andre aktørene opererer både i NetComs og Telenors nett, ifølge en oversikt i Dagens Næringsliv.
Tele-analytiker John Strand i Strand Consult mener dette har vært en bevisst strategi fra NetCom. Han tror NetCom planlegger å kjøpe flere av disse selskapene senere.
- Når NetCom har fått så mange av de små aktørene på sitt nett, så er det klart at deres strategi er å kunne kjøpe disse senere, sier Strand til digi.no.
Han mener oppkjøp er den enkleste og rimligste måten for NetCom å vokse videre i markedet.
- Det er dyrt å bygge kundebasen videre i eget selskap. Da kan NetCom i stedet øke markedsandelen gjennom å kjøpe små selskaper som har klart å skaffe en kundebase, sier han til digi.
Han mener de små selskapene ikke kan drive videre på egen hånd på sikt. Selv om kostnadene med å videreselge mobiltjenester har blitt vesentlig lavere, så synker samtidig mobilprisene drastisk. Det gjør at det allerede i år kan komme en konsolidering i bransjen, mener han.
- Det kan allerede ved slutten av dette året komme en konsolidering. Enten ved at de små aktørene blir kjøpt opp, eller at de slår seg sammen.
Har de små mobilaktørene som hovedmål å bli kjøpt, tror du?
- Det er udiskutabelt. De lever med et eneste formål. De har alle sammen drømmen om å bli kjøpt av NetCom eller Telenor, sier han.
Og legger til:
- Men det de skal vite er at de kan saktens selge bedriften, men det er tross alt ikke de som bestemmer dette, sier han.