Norge har i løpet av bare tre år falt fra første til sjuende plass i Europa på offentlige IT-tjenester, framgår det av den årlige EU-kommisjonens undersøkelse som måler tilbudet over internettbaserte offentlige tjenester.
Det er spesielt overfor våre nordiske naboer vi sakker akterut. Norge har ikke klart å følge utviklingen og stått stille i forhold til andre land, mener Graham Vickery i OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling).
Vickery la i går fram en OECD-rapport som viser utviklingen av IT i næringslivet. Rapporten ble presentert på det første møtet i Eforum som er oppnevnt av moderniseringsmisteren Morten Andreas Meyer med IT-topper i Norge til stede.
Les også:
- [14.09.2004] Meyer åpner kvinnesterkt eNorge-forum
Sett bort fra ros på det Norge har gjort på Skattefunn og at vi ligger i tet på bruk av PC, Internett og mobiltelefon, er det en rekke områder Norge må gjøre en bedre utviklingsjobb på IT.
Her er OECDs ti råd:
- Bedre jobb på forskning og utvikling.
- Norge må utvikle felles standarder og sentral IT-koordinering.
- Sterkere styring og koordinering fra Regjeringen.
- Ta lærdom av regionale prosjekter og bruke dem til videre IT-eksperimenter.
- Sterkere tilgang til langsiktige investeringer.
- Øke kompetansen om e-business.
- Sterkere initiativ fra staten på utvikling av digitale signaturer.
- Utvikle gode betalingsløsninger og digitalt innhold i offentlig sektor.
- Oppgradere IT-løsninger og programmer mot små og mellomstore bedrifter.
- Utvikle mer effektive forbrukerorienterte tjenester.