Det kan synes som en naturlov for programvarepakker. Etterhvert som de oppdateres fylles de med stadig flere avanserte funksjoner, til glede for avanserte heltidsbrukere. Men for vanlige brukere er dette kanskje dårlige nyheter - mer komplekse menyer og grensesnitt gjør det vanskelig å komme i gang.
Adobe griper derfor nå til et velkjent knep med sin videoredigeringspakke Premiere. På samme måten som selskapet har lansert en billigversjon av bildebehandlingsprogrammet Photoshop, kommer det nå en nedskalert versjon av Premiere.
Lett-versjonen av Premiere får det samme Elements-etternavnet som Photoshop.
Som storebror vil Premiere Elements la brukere hente inn, redigere og legge på effekter på sin videofilm. Det ferdige resultatet kan lagres på DVD eller andre medier.
Prisen er i USA satt til 100 dollar, noe som tilsier en pris på rundt 1000 kroner her i Norge.
Samtidig som selskapet lanserer Premiere-versjonen, oppgraderes også Photoshop Elements. Den nye 3.0-versjonen har blant annet flere av de automatiske verktøyene for å rette feil og skraper på bilder som i dag bare finnes i fullversjonen av Photoshop.