I et intervju med ZDNet sier Microsofts plattformstrateg Martin Taylor at han har lagt om taktikken i kampen mot Linux og åpen kildekode.
Et viktig grep Taylor har tatt er å sørge for å heve den interne Linux-kompetansen. I januar sørget han for eksempel for å hyre inn Linux-ekspert Bill Hilf, kjent både for å ha bygget det Linux-drevne nettstedet til eToys, og for å ha stilt opp for IBMs pro-Linux markedsføring.
Et annet eksempel er Ashim Pal, tidligere direktør for teknologianalyser i Meta Group, som mandag trådte inn i stillingen som Microsofts plattformstrateg i Europa, Midtøsten og Afrika. Pal har ofte vært brukt som sannhetsvitne når britisk presse har skullet dokumentere Microsofts svakheter og Linux' fortreffelighet, for eksempel når Computer Weekly slo opp hvordan Nottingham brukte åpen kildekode til å redusere e-postkostnadene per bruker til 8 pund, og Pal uttalte at det vanlige var 80 pund.
I et intervju med ZDNet sier Pal at Microsoft har vært for defensiv og innadvendt i sin håndtering av Microsoft, og at det er behov for å høyne profilen, ikke ved å fortelle historier, men ved å fokusere på kundenes behov.
Microsoft-sjefer har tidligere latt seg provosere til å framstille hele Linux- og åpen kildekodefellesskapet som en fiendtlig innstilt front mot hele den kommersielle programvarebransjen. Taylor sier han vil legge an en annen tone, og heller rette skytset mot Linux-produktene til for eksempel Red Hat og Novell, gjennom direkte kost/nytte-sammenlikninger med tilsvarende Windows-varer.