Til å begynne med tok Opera Software seg betalt for sin nettleser. Våren 2000, helt på toppen av dotcom-bølgen, lanserte selskapet en gratisversjon.
Ideen var å tjene penger på å servere reklame til sine brukere, for Opera deler ut såkalt adware – programmer som er gratis mot at brukerne får servert annonser.
Hos Opera ligger annonsen i gratisversjonen i øverst høyre halvdel av skjermen. Til å begynne med tjente Opera gode penger, men dotcom-kollapsen nullet nesten salget. Dessverre for Opera stod dotcom-selskaper for 75 prosent av annonseringen, skrev digi.no sommeren 2001.
Prisene og etterspørselen etter annonser hos Opera raste derfor i bakken. Lenge gikk det mye annonser for bare Opera selv i nettleseren.
Siden jul har IT-bransjen og annonsemarkedet skutt fart. digi.no tok derfor kontakt med Operas markedsdirektør Rolf Assev som bekrefter helt andre tider.
– Det siste halvåret har inntektene fra annonsene i gratisversjonen doblet seg. Dette er blitt en signifikant inntektskilde for oss, forteller Assev til digi.no.
Assev har to forklaringer. Markedet har bedret seg, men hovedæren er det Google som får.
– Det er Google som selger annonse i alle Opera 7-versjonene og det er Google som har fått fart på salget, forteller Assev.
Assev vil ikke oppgi konkrete tall, men understreker at Opera har over 10 millioner bruker av gratisversjonen. Når disse brukerne installerer Opera, blir de bedt om å spesifisere sine interesser. Dette målretter annonsene som blir vist, men brukerne kan si nei og få vist generelle annonser.
– Vi trodde vi skulle få mye klager på dette, men det har vi ikke. 99 prosent av brukerne spesifiserer, forteller Opera-sjefen.
Opera har ellers luft under vingene om dagen. For statistikk viser at Microsofts nettleser Internet Explorer taper markedsandeler, riktignok både til Opera og Mozilla Firefox.
– Dette er gode nyheter for Opera. For øker presset på webutviklere til å skrive sine nettsider for visning ikke bare for en nettleser, påpeker Assev.
Assev understreker at Operas primære inntektskilde er å selge nettlesere til mobiltelefoner.