I juli vil moderniseringsminister Morten Andreas Meyer ustyre alle nordmenn med borgerportal. Ved å klikke på en «min side-funksjon», skal privatpersoner og næringsliv kunne kommunisere med offentlige instanser.
Prosjektet omtales blant bransjetopper som svært ambisiøst og mange tviler på om det er teknisk og økonomisk mulig å komme i mål innen fristen.
Noen mener Altinn kan være en brukbar lest å følge. Portalen er i utgangspunktet utviklet for næringslivet, men vil til neste år være skalert for 2,5 millioner skattebetalere. Også utenlandske portaler kan bli aktuelt å bruke som mal.
Tungvekter og toppsjef i EDB, Endre Rangnes, er blant Meyers egenutnevnte rådgivere i det nye eNorge-forum. Rangnes ser ingen grunn til panikk og viser til land som England og Canada. Disse har utviklet gode borgerportaler som har vært operative over flere år.
- Jeg har nøye fulgt med på utviklingen på disse portalene, og mener vi har et godt utgangspunkt i å følge disse eksemplene, sier han til digi.no.
digi.no har bladd litt rundt på den engelske Direct Gov og den kanadiske statsportalen. Brukergrensesnittet og funksjonaliteten er oversiktlig og er delt inn i tjenester og informasjon til en lang rekke emner som foreldre, bilister, uføre og en seksjon for 11-16-åringer. Brukerne hjelpes også med lister over de mest brukte skjema og vanligste spørsmål.
I tillegg til tema som bil (registering/endringer) har portalen også tema som "Over 50".
Sjekk selv:
– IKT-bransjen har kjempet for et slikt statlig initiativ i en årrekke. De som nå begynner å sutre over at vi ikke er i mål før neste sommer har jeg liten respekt for, sier han.
Selv om Meyer selv har innrømmet at tiden er knapp og at vi i sommer bare kan forvente en begrenset versjon, berømmer Rangnes dette som et stort framskritt.
– Nå må IT-byråkrater og IKT-bransjen backe opp departementene. Da kan vi komme lenger enn vi noensinne har vært og vi kan bli et skikkelig foregangsland på IT, sier EDB-sjefen.