Fasttelefonen taper terreng. Telenors kvartalsrapport for første halvår bekrefter at fastnettet har gått ned med 14 prosent i forhold til samme periode i fjor. I tillegg spår Norsk Telecom at 400.000 Telenor-kunder vil kutte ut fasttelefoni i løpet av 2005.
Bredbåndtelefoni bidrar til denne trenden. Telio sier de har kapret 20.000 nye kunder siden selskapet ble operativt i mars.
I august kom flere nye aktører på banen, blant andre TeleVoIP Communications (TeCo). Selskapet tilbyr nytt telefonnummer på PC-en, der brukeren kan ringe gratis over Internett og billig til fastnettet.
Ved at fasttelefonien flyttes til PC-en, kan brukeren ringe ut og motta samtaler via et PC-program som viser en skjermtelefon.
Daglig leder Johnny Svensson forteller til digi.no at selskapet nå har 3.500 kunder, og forventer en dobling innen året.
TeleVoIP har siden starten 1. august tilbudt kunder å bruke en analog telefon tilknyttet et adapter som så er koblet til en ADSL-linje. Selskapet tilbyr forhåndsbetalt bredbåndstelefoni til ni øre tellerskrittet på kvelden og 14 øre på dagtid. Til Telenor og Netcoms mobiltelefon vil det koste 99 øre. Selskapet har ikke fakturagebyr eller bindingstid.
«PC-telefon» er et PC-program eller en såkalt «softphone», der telefonen benyttes via et skjermbilde. «PC-telefonen» kombineres med et hodesett som gir best utnyttelse av mulighetene med PC-basert fasttelefoni.
TeleVoIP har valgt programvare fra Xten som er et velprøvd og anerkjent alternativ i USA.
Klikk på bildet for å se det i full størrelse
(Klikk på bildet for å se det i full størrelse.)
Med PC-telefon får brukeren tilgang til alle ordinære telefonifunksjoner og nye tjenester på PC-en. Det er ikke nødvendig med andre stasjonære eller bærbare telefoner. Brukeren av «PC-telefon»-tjenester ringer ved å klikke på en knapp eller ved å dra det valgte telefonnummeret over til skjermtelefonens nummervindu.
TeleVoIPs konkurrent IP24 lanserte softphone i forrige uke, men er ennå ikke leveranseklar. En annen konkurrent er Skype som foreløpig bare har utgående samtaler.
TeleVoIP på sin side tilbyr taletjenester både via adapter og via PC-en.
Med et norsk telefonnummer kan brukeren ringe fra sin PC i San Francisco til ni øre minuttet.
En annen mulighet er å sitte på jobben og ta imot samtaler som ringes inn til hjemme-PC-en.
Prisingen av fasttelefonitjenesten er basert på en engangsetablering per bruker. For kunder som har et telefonnummer er prisen satt til 99 kroner per lisens og 199 kroner for nye kunder med nytt telefonnummer. Tjenesten baseres på faste, lave minuttpriser, der vedlikehold og programvare er gratis.
Johnny Svensson forteller til digi.no at programmet også finnes i en betaversjon med tilleggsfunksjoner for konferanse og dokumentdeling mellom seks brukere. Denne vil TeleVoIP tilby sine kunder i løpet av året.
NextGenTel lanserte for noen få uker siden sitt IP-telefonitilbud. I september var det 3.000 kunder som hadde meldt seg til å ta i bruk IP-telefoni fra ADSL-leverandøren. Tilbudet heter NextPhone. Telenor har meldt om tilsvarende tjeneste ved årsskiftet.
Svensson frykter verken Telio, NextGenTel eller Telenor som en trussel.
- Vi ønsker alle aktører velkommen på markedet. Jo mer blest rundt tjenesten, vil bare føre til mer forretninger for oss, smiler Jonny Svensson.
Japan er trolig det landet som har kommet lengst med utbredelse av IP-telefon. Her finnes det allerede over åtte millioner IP-tjenester. USA har akkurat passert millionen.
Les også:
- [10.11.2004] Skype åpen for all telefoni
- [07.10.2004] Skype med betal-versjon av ringeprogram
- [04.10.2004] Telio ekspanderer i Norden
- [04.10.2004] Alt klart for kundeflukt fra fasttelefoni
- [29.09.2004] Telenor forbigås på IP-telefoni