ANALYSER

Lavere etterspørsel etter 17-tommers bærbare

Analyseselskapet DisplaySearch har sett på trendene i markedet for bærbare PC-er.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. okt. 2004 - 09:12

Salget av bærbare PC-er med 17-tommers skjerm, ble kraftig redusert i første halvdel av 2004. Dette sa Chris Connery, senioranalytiker i DisplaySearch, under en DisplayForum 2004-konferansen som arrangert i Nederland i forrige måned, som The Inquirer rapporterer fra.

Til tross for nedgangen i etterspørselen, den årlige veksten for PC-er med denne skjermstørrelsen det siste året er likevel på 214 prosent.

Salget av bærbare med 15,4-tommer skjerm hadde ifølge Connery en kraftig vekst mellom andre og tredje kvartal i år. Den kvartalsvise veksten var på 45 prosent, noe som utgjør 1,97 millioner enheter. Det er likevel PC-ene med 15-tommers skjerm det selges mest av, selv om veksten har gått noe ned i tredje kvartal.

Etterspørselen etter bærbare PC-er med 12,1 tommers skjerm er ifølge DisplaySearch stabilt voksende i tredje kvartal.

De mest populære oppløsningene er ifølge The Inguirer bredskjermsformatene WXGA og WXGA+. Eksempler på antall piksler er henholdsvis 1280 x 800 og 1440 x 900, men dette avhenger av høyde/bredde-forholdet til skjermen. PC-er med disse oppløsningene har en markedsandel på til sammen 85,2 prosent.

    Les også:

Connery tror at salget av bærbare PC-er fortsatt vil øke, med en årlig vekstrate på mellom 15 og 20 prosent de neste fire årene. Den nåværende vekstraten er på 25 prosent. Han forventer at det i 2008 vil selges 83,5 millioner bærbare PC-er, noe som vil gå utover salget av de stasjonære maskinene. Connery nevner at mer enn 50 prosent av maskinene Apple leverer er bærbare.

Litt oppsiktsvekkende er det at etterspørselen etter de virkelig bærbare maskinene, de ultrabærbare med en vekt på lavere enn 4,5 pund (drøyt 2 kg), har vokst tre ganger raskere i konsumentmarkedet enn i bedriftsmarkedet. Men også de aller største bærbare maskinene, såkalte desktop replacements, er mest populære i konsumentmarkedet.

Ifølge Connery har Dell en markedsandel i Nord-Amerika på 29 prosent, mens HP kommer som nummer to med 20 prosent. I Europa er Acer på topp med 16 prosent markedsandel i andre kvartal i år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.