ANALYSER

Dell Norge lister seg inn i privatmarkedet

HP og Dell satser hardt på stuen og lommene til folk, men Dell Norge har ikke gitt gass.

13. okt. 2004 - 12:16

Det er ikke ofte en bransje finner et helt nytt marked, men det har IT-bransjen gjort etterhvert som video, musikk og bilder har blitt digitale. IT-bransjen har for fulle oppdaget at de er både flinkere og raskere til å lage underholdningsprodukter for stua og lomma enn den tradisjonelle elektronikkbransjen.

Nye produktgrupper som MP3-spillere, DVD-opptagere, projektorer og stue-PCer løfter nå for alvor omsetningen til selskaper som Apple, HP og Dell. Sammen med Creative er det disse selskapene som har satset hardets på hjemmemarkedet.

HP Norge er i full gang, men Dell Norge kjører foreløpig litt forsiktig, forteller Richard Hegermark i Dell Norge til digi.no.

Lekkasjer i USA viser at Dell skal lansere et ras av konsumentprodukter i morgen, men heller ikke denne lanseringen utløser full gass fra Dell Norge.

I morgen lanserer Dell både en plasma-TV, nye MP3-spillere (bildet over), en stue-PC og en bærbar fotoskriver som ikke kommer til Norge.

- Norge er et lite marked og vi lar USA prøve ut først. Går salget bra i USA, tar vi det også inn hit til Norge, forteller Hegermark.

Han understreker at konsumentmarkedet er et satsningsfelt for Dell, men at man i Norge tar et skritt av gangen.

Dell Norge har for eksempel ikke tatt inn MP3-spillerne moderselskapet lanserte i fjor høst.

På spørsmål fra digi.no estimerer han at kanskje fem prosent av omsetningen til Dell Norge stammer fra konsumentmarkedet når man holder PCer utenfor.

Dell Norge selger dog en del konsumentprodukter, men ikke nødvendigvis med sitt eget merke. I stedet for å selge sine egne, selger Dell Norge MP3-spillerne fra den norske produsenten Asono.

Et av produktene som er lansert i USA kommer foreløpig ikke til Norge og det er ikke fordi Dell Norge har sagt nei. Media Center-PCene tas ikke inn fordi Microsoft ikke har laget en norsk versjon av Windows Media Center. Det er mangelen på en norsk, elektronisk TV-guide som mangler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra