Undersøkelsen Online Safety Study er gjennomført av AOL og den amerikanske regjeringens initiativ for bedre IT-sikkerhet, National Cyber Security Alliance. 329 tilfeldig utvalgte hjem med internettilgang – både oppringt og bredbånd – er oppsøkt og har fått sine PC-er gjennomgått av sikkerhetseksperter.
Inntrykket undersøkelsen gir, er at hjemme-PC-ene er praktisk talt forsvarsløse. Nesten 60 prosent av brukerne vet ikke forskjellen mellom en brannmur og antivirus. 15 prosent hadde ikke antivirus over hodet. 52 prosent hadde antivirus som ikke var oppdatert den siste uka. 80 prosent hadde en eller annen form for plantet annonsevare («adware») eller direkte spionvare («spyware»), og gjennomsnittlig tall på annonse- og spionvare per PC var 93. Det verste tilfellet var en PC med 1.059 installerte programmer av denne typen. 42 prosent hadde «Alexa» mens 26 prosent hadde «Clara» (også kjent som «Gain» og «Gator»).
Der barn bruker PC-en regelmessig, er det bare 9 prosent som har en eller annen form for foreldrevare.
Les også:
- [25.04.2005] Maskinvare holder spionvare ute
- [23.12.2004] 2004 vil bli husket som spionåret
- [01.12.2004] Ubeskyttede Windows-PCer kan kapres på minutter
- [28.10.2004] Ni av ti bedrifter uten vern mot spionvare
- [11.05.2004] Datakortet tilbyr opplæring og test i IT-sikkerhet
- [16.03.2004] Virusangrep stadig vanskeligere å oppdage