Google er verdens mest brukte søkemotor, og det frister derfor mange å bruke forskjellige teknikker for å manipulere seg til en høyere plassering.
Et norsk eksempel på dette er hotellkjeden Radisson SAS, avslører Internett-konsulent Gunnar Bråthen i en artikkel på sin nettside e-guiden i dag.
Bråthen viser med forskjellige søketeknikker på Google at Radisson SAS har opprettet over såkalte 700 med Doorway-nettsider. Dette er sider som fanges opp av søkemotorene og oppfattes av disse som ekte nettsider. Fordi Google belønner domener med mange sider og lenker inn og ut, øker dette hvor høyt opp Radisson SAS havner når man søker på ord som "konferansehotell".
Klikker man på lenken Google serverer, blir man sendt videre til den offisielle siden til radissonsas.com. Sidene er bygget for samtlige byer i Europa hvor Radisson SAS har hoteller og er skrevet på flere språk, optimalisert for de fleste hotellrelaterte søkeord og fraser.
Det kanskje mest oppsiktvekkende med Radisson SAS-eksempelet er at Google hevder de klarer å sortere ut bedrifter og brukere som forsøker å manipulere sin plassering. Men det er åpenbart ikke tilfelle. Bruker kan dog melde fra til Google om juks. Aktører som manipulerer sin plassering risikerer å bli tatt helt ut av Google.
Martin Creydt, administrerende direktør i Radisson SAS Norge benekter ikke teknikken som manipulerer Google-rankingen når digi.no tar kontakt. Han lover heller ikke at man skal fjerne doorway-sidene.
- Vi tar kritikken på alvor og skal nå ta en ny juridisk gjennomgang av dette. Men vår IT-avdeling i København er ikke enig med Google om hva som skal være lov og ikke, sier Creydt til digi.no.
digi.no spør om han ikke er redd for å bli straffet av Google.
- Det hadde ikke vært bra om vi hadde vært kastet ut av Google. Men Google kan ikke egensidig definerer reglene for Internett-bruk og søkemotorer. Det finnes mange andre aktører som vi kan samarbeide med, men det er klart at Google er store, sier Creydt til digi.no.